Page 6 - OnzeTaal_nov2018.indd
P. 6

VRIJWILLIGE KEUZE
                                                             In hoeverre heeft Marte Sveistrup voordeel bij de En-
                                                             gelstalige master in haar huidige baan? “Ik werk als
                                                             she-officer bij DSM; dat ‘she’ staat voor ‘safety, health,
                                                             environment’. In het Nederlands zou je zeggen: ‘veilig-
                                                             heid en milieu’. We gebruiken op de werkvloer toch
                                                             meestal Nederlandse termen. Ik heb het over een ‘vlin-
                                                             derklep’ en niet over een ‘butterfly valve’.”
                                                                Willemijn Zwart benadrukt de voordelen van Engels-
                                                             talig onderwijs: “Door een andere taal te leren gebrui-
                                                             ken, vang je een glimp op van een andere cultuur, ook
                                                             als het om Engels gaat.” Ze heeft zelfs ondervonden dat
                                                             het Engels zinvol kan zijn in de neerlandistiek. “Ik heb
                                                             in Denemarken onderzoek gedaan naar de verspreiding
                                                             van het werk van Nederlandse renaissance-auteurs in
                                                             dat land. De artikelen die ik moest raadplegen, waren in
                                                             het Deens geschreven. Ik moest dus een stoomcursus
                                                             Deens doen, wat op zichzelf heel waardevol is. Maar als
                                                             het Engelse artikelen waren geweest, was het voor mij
                                                             een stuk makkelijker gegaan.”
                                                                Zij pleit voor een genuanceerde benadering van de
                                                             kwestie van de verengelsing. “De discussie verwordt
                                                             tot ‘wel’ of ‘niet’. Dat lijkt me onjuist. Een besluit om
                                                             Engelstalig onderwijs in te voeren moet meer van onder-
            Lerarenopleider Willemijn Zwart: “Een besluit om Engelstalig   af komen. Als een college van bestuur het oplegt, zoals
            onderwijs in te voeren moet meer van onderaf komen.”  veel gebeurt, zit de ziel van de mensen er niet in. Engels
            Foto: Jellien Tigelaar                           of Nederlands moet een vrijwillige keuze zijn. Anders
                                                             krijg je onzinnige situaties. Ik ken iemand die de master
                                                             ‘Youth studies’ deed in Utrecht. Ze voerde binnen dat
            er komt veel meer bij kijken. Uit een enquête onder   vakgebied  een mooi onderzoek uit, maar haar Engels in
            buitenlandse studenten blijkt dat zij huisvesting als het   de scriptie was niet ‘to the point’. Ze is gewoon naar een
            grootste probleem ervaren.” En de Nederlandse taal bui-  vertaalbureau gegaan en heeft het voor een paar hon-
            ten de eigenlijke opleiding? “Veel buitenlandse studen-  derd euro in gelikt Engels over laten zetten. Dat is toch
            ten geven aan dat zij meer interactie willen met Neder-  niet wat we willen met die verengelsing? Bovendien:
            landse studenten. Een op de drie is van oordeel dat er   die pedagoge werkt nu als beleidsmedewerker bij een
            niet voldoende mogelijkheden zijn om op een betaalbare   gemeente en heeft het Engels nooit nodig.”   
                                                                                                        
            manier Nederlandse lessen te volgen.”
               Zowel de LSVb als het ISO vindt het gebruik van het
            Engels als voertaal lang niet bij alle vakken gewenst.
            “Neem mijn eigen vak geschiedenis”, zegt Heinemann.
            “Ik heb de Nederlandstalige bachelor aan de Radboud
            Universiteit gedaan, mijn master moet ik nog afronden.
            Nu hoor ik dat de Nijmeegse bachelor geschiedenis ge-  Visiebrief Van Engelshoven
            heel Engelstalig wordt. Wat zijn de overwegingen om dat
                                                               Op 4 juni stuurde Ingrid van Engelshoven, minister
            te doen? Geschiedenis is een heel talig vak. Een belang-  Op 4 juni stuurde Ingrid van Engelshoven, minister
                                                               van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, een uitge-
                                                               breide brief naar de Tweede Kamer. Hierin geeft zij
       “De discussie verwordt tot ‘wel’                        haar visie op de internationalisering van het middel-
                                                               baar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs. Aan-
       of ‘niet’. Dat lijkt me onjuist.”                       leiding zijn de zorgen die in de samenleving bestaan
                                                               over de verengelsing en de Kamervragen over de
                                                               kwestie.
                                                                  Van Engelshoven sprak met veel partijen, waar-
                                                               onder vertegenwoordigers van universiteiten, hoge-
            rijk onderzoeksveld is Nederlandse geschiedenis. Bij dat   scholen en studentenorganisaties. De teneur van de
            onderdeel kun je niet voorbijgaan aan de Nederlandse   brief is dat onderwijsinstellingen niet zonder meer
            taal.”                                             moeten overstappen op het Engels. Verengelsing
               ‘Voertaal Engels’ bepaalde wél de studiekeuze van De
                                                               wordt steeds in een breder kader van internationali-

      ONZE TAAL 2018  —  11  mijn kansen op een baan in het buitenland. Na het vwo   Nederlands: “Onderwijsinstellingen spelen een be-
                                                               sering geplaatst. Opvallend is de passage over het
            Winter. “Met zo’n Engelstalige opleiding vergroot ik
                                                               langrijke rol bij het behoud van de Nederlandse taal.
            heb ik overigens de overgang naar Engelstalig onderwijs
            als drempel ervaren. Nog altijd heb ik het gevoel dat ik
                                                               De toename van Engels in het hoger onderwijs doet
            mij in het Nederlands beter kan uitdrukken en dat ik
                                                               niet af aan de waarde die het Nederlands als weten-
                                                               schapstaal heeft en houdt. Instellingen hebben een
            bijvoorbeeld een betoog beter kan onderbouwen. Het is
            natuurlijk niet erg om in het begin wat moeite met het
                                                               keuzes in taalbeleid moet dus ook rekening worden
            Engels te hebben. Ik moest het leren gebruiken vanwege
                                                               gehouden met het behoud van het Nederlands als
            mijn latere beroepspraktijk. Maar een vlammend ver-  verantwoordelijkheid in het behoud hiervan. Bij
            haal houden? Dat gaat me in het Nederlands toch een   wetenschapstaal.”
    6       stuk makkelijker af.”
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11