Page 5 - OnzeTaal_febmrt2021_HR
P. 5

een tekst in duidelijke taal zelfs nog lastig te begrijpen   geen woning had kunnen vinden omdat hij al zijn pun-
            zijn. Voor deze doelgroep moet een tekst duidelijk én   ten die hij daarvoor nodig had, was kwijtgeraakt. Hij had
            eenvoudig zijn.                                  niet begrepen dat hij zijn inschrijving jaarlijks moest
               Je zou kunnen zeggen dat een communicatiebood-  verlengen. Ineens beseften we dat de brieven die wij al
            schap pas duidelijk is als de lezer voor wie die bestemd    jaren stuurden blijkbaar toch niet zo duidelijk waren.”
            is, ermee uit de voeten kan. Voordat je een tekst gaat      Helder communiceren stond bij de woningcorporatie
            schrijven, moet je je daarom drie dingen afvragen, zegt   al op de agenda, maar werd nu omarmd en breed in de
            Martijn Jacobs van communicatiebureau Loo van Eck.   organisatie opgepakt. Medewerkers kregen scholing in
            “Hoeveel interesse heeft je lezer in de inhoud van je   duidelijker schrijven, de communicatiemiddelen werden
            tekst, hoeveel kennis heeft hij over de inhoud en hoe   herzien en er werd een schrijfwijzer opgesteld. Verhuur-
            groot is zijn taalvaardigheid?”                  consulent Wonny uit de Bulten: “In brieven gebruiken
                                                             we nu bijvoorbeeld hele zinnen als tussenkopjes. Men-
            BIJVANGST                                        sen die de brief alleen scannen, kennen zo toch de in-
            Loo van Eck geeft ruim 35 jaar communicatietrainingen   houd.”
            aan bedrijven en organisaties. Jacobs: “In de begin-      Duidelijke taal is voor iedereen van belang. Maar
            dagen kwamen klanten bij ons omdat ze onderscheidend   vooral voor organisaties die op een grootschalige manier
            wilden zijn in de manier waarop ze communiceerden   communiceren met mensen met uiteenlopende niveaus
            met klanten. Helder communiceren was bijvangst. Dat   van lees- en taalvaardigheid, zoals banken, verzekerings-
            veranderde toen er meer bekendheid kwam over taal-   maatschappijen, gezondheidszorgorganisaties, woning-
            niveaus.” Die taalniveaus, officieel het Gemeenschappe-  corporaties en bovenal de overheid, zegt emeritus hoog-
            lijk Europees Referentiekader geheten, zijn tussen 1989   leraar communicatie- en informatiewetenschappen
            en 1996 opgesteld door de Raad van Europa om te beoor-  Carel Jansen. Hij is gespecialiseerd in tekstbegrijpelijk-
            delen op welk niveau iemand een vreemde taal beheerst.   heid en gezondheidscommunicatie, en bovendien een
            Er zijn zes taalniveaus, van A1 (het laagste) tot en met   van de initiatiefnemers van de overheidscampagne
            C2 (het hoogste); B1 is waarschijnlijk het bekendst. De   Direct Duidelijk.
            niveaus worden ook gebruikt in de Wet inburgering, die      “Als burgers hebben we twee rollen ten opzichte van
                                                             de overheid. Die van consument, bijvoorbeeld als het
       “Een overheid die onduidelijk                         gaat om regelingen, en ook die van staatsburger, bij-
                                                             voorbeeld als we onze stem laten horen bij verkiezingen.
       communiceert, kan een gevaar                          In die laatste rol zijn twee punten van belang. Ten eerste
                                                             moeten we ons een oordeel vormen over wat de overheid
       vormen voor de democratie.”                           voor ons doet en wat ze misschien beter zou kunnen
                                                             doen. Maar wanneer je niet begrijpt wat er in de politiek
                                                             gebeurt en wat politieke partijen zeggen, kun je daar
                                                             geen zinnig oordeel over vormen. Ten tweede is vertrou-
            sinds 2007 in Nederland geldt. “Sindsdien zie je dat de   wen van burgers essentieel voor een goed functioneren-
            taalniveaus steeds vaker worden ingezet om iets te zeg-  de rechtsstaat. Dat vertrouwen is onder meer gebaseerd
            gen over welk taalniveau een tékst heeft”, zegt Jacobs.   op begrijpelijke informatie. Een overheid die onduidelijk
            “Terwijl het niet gaat om het niveau van de tekst, maar   communiceert, kan daarom een gevaar vormen voor de
            om het taalniveau van de lezer ten opzichte van zijn   democratie.”
            moedertaal. Het is jammer dat die nuance verloren is
            gegaan. Aan de andere kant heeft het wel gezorgd voor   TOESLAGENAFFAIRE
            meer aandacht voor duidelijke teksten.”          Tijdens de parlementaire enquête over de toeslagen-
               Jacobs merkt dat vooral sectoren waarbij veel mede-  affaire zat Jansen tandenknarsend voor de tv: “Daar
            werkers in de organisatie te maken hebben met klanten,   werd weer eens pijnlijk duidelijk waarom het zo dikwijls
            aan de slag gaan met het schrijven van duidelijke tek-  misgaat bij de overheid. Nadat politici een regeling
            sten: vaak brieven en e-mails. “Doe je het niet, dan loop   hebben bedacht, zijn ze vaak nauwelijks meer geïnteres-
            je het risico extra tijd kwijt te zijn aan vragen van men-  seerd in de uitvoering daarvan, inclusief de manier
            sen die jouw brief of mail niet begrijpen. Je kunt er zelfs   waarop er over de regeling wordt gecommuniceerd. Maar
            klanten door verliezen. Daarnaast is het slecht voor je   juist dat is cruciaal. Wat zijn de feitelijke effecten van de
            imago. Je wilt immers niet te boek staan als organisatie   regeling die in de politiek is bedacht, en wat begrijpen
            die niet kan communiceren.”                      de burgers voor wie de regeling bedoeld is ervan? Wat
               Bij de trainingen ziet Jacobs vaak mensen onnodig in-  denken die dat ze moeten doen en wat zijn de gevolgen
            gewikkeld schrijven. “Veelal zijn dat pas afgestudeerde   als ze dat niet helemaal goed begrepen hebben? Het gaat
            mbo’ers of hbo’ers die zichzelf daarmee een bepaalde   om de vraag vanuit welk perspectief je naar je communi-
            status willen aanmeten die ze nog niet hebben.” Iets   catietaak kijkt. Vanuit het perspectief van de ambtenaar
            soortgelijks laat ook een onderzoek van de Columbia   die met de regeling in de hand een tekst schrijft of van-
            University zien dat vorig jaar werd gepubliceerd. Een   uit de burger die moet begrijpen wat er staat?”  
            team analyseerde 64 duizend wetenschappelijke artike-
            len op taalgebruik. Academici die werken voor een uni-
            versiteit met weinig status, gebruikten meer jargon dan
            collega’s van een universiteit met een hoger aanzien.                                                 ONZE TAAL 2021  —  2/3

            GEEN WONING
            Bij woningcorporatie deltaWonen in Zwolle zorgde het
            verhaal van een laaggeletterde voor bewustwording over
                                                                                                             Illustratie: Frank Dam  5
            het belang van helder communiceren. Incassomedewer-
            ker Marjolijn Gerrits: “Tijdens een informatiebijeen-
            komst over laaggeletterdheid vertelde deze man hoe hij
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10