Page 4 - OnzeTaal_febmrt2021_HR
P. 4
Het klinkt zo simpel: wil je goed
begrepen worden, dan moet je
duidelijk zijn. Toch valt dat niet
altijd mee, zo blijkt. Wie heeft
er vooral belang bij duidelijke
taal? En wat levert het op?
JORIEN MARCUS
Illustraties: Olivier Heiligers
Duidelijke taal
Wat hebben we er precies aan?
reinreizigers met vertraging kregen in 2011 het Toch is duidelijke taal niet iets van vandaag of gisteren.
volgende omroepbericht te horen: “Ter com- Al in 1973 riep Anne Vondeling, de toenmalige voorzitter
pensatie van het ongemak biedt NS koffie en van de Tweede Kamer, op om als overheid duidelijker
T thee aan.” Dat was te formeel en afstandelijk, te communiceren. Hij stelde daarvoor de Commissie
vond NS, met dat ter compensatie en het over jezelf Duidelijke Taal in. Aanleiding was de groeiende kloof
praten in de derde persoon. Ze pasten het bericht aan: tussen burgers en overheid. Een paar jaar later, in 1979,
“Wij vinden deze situatie erg vervelend. Mogen we u startte SIRE de campagne ‘Klare Taal’, in 1996 gevolgd
daarom een kop koffie of thee aanbieden? U kunt daar- door de campagne ‘Duidelijke taal begrijpen we alle-
voor terecht bij de kiosk.” maal’. In 2019 ging ‘Direct Duidelijk’ van start; het doel:
ONZE TAAL 2021 — 2/3 matie gaan aanpassen. We willen duidelijker zijn en in Vlaanderen de ‘Heerlijk Helder’-campagne, die begon
“We wilden ons meer verplaatsen in de reiziger”, zegt
duidelijkere overheidscommunicatie. Die aandacht voor
Sjanie Quist van NS. “Sinds 2011 zijn we onze reisinfor-
duidelijke taal geldt voor de gehele Lage Landen. Zo is er
als actie van VRT Radio 1, maar inmiddels omarmd is
handelingsperspectief bieden. Als een reiziger hoort dat
door de Vlaamse overheid.
het nog twee uur duurt voordat er bussen komen, kan hij
of zij de afweging maken om te blijven wachten of voor
Mooi natuurlijk, al die aandacht voor duidelijke taal.
Maar het roept ook vragen op: waarom is het toch zo
een alternatief te kiezen.”
KLOOF
lang aandacht voor is, komt het dan ooit nog goed? Maar
De NS is een van de vele organisaties die de laatste jaren moeilijk om duidelijk te communiceren? En als er al zo
ook: wat is duidelijke taal nu eigenlijk? Want wat voor de
actief inzetten op het gebruik van duidelijke taal. De be- één een heldere tekst is, kan voor de ander een onbegrij-
4 langstelling hiervoor is groot, net als het cursusaanbod. pelijk stuk zijn. En voor iemand die laaggeletterd is, kan