Page 6 - OnzeTaal_febmrt2020_HR
P. 6

Foto: Elmer Spaargaren



                                                        Marleen Janssen: eerste hoogleraar
                                                        doofblindheid
                                                        Marleen Janssen (Breda, 1955) werd in 2008 aangesteld als
                                                        hoogleraar Orthopedagogiek, met de leeropdracht ‘Aangebo-
                                                        ren en vroegverworven doofblindheid’. Aan de Rijksuniversiteit
                                                        Groningen onderzoekt ze de effectiviteit van nieuwe interactie-
                                                        en communicatiemethoden voor kinderen en volwassenen met
                                                        doofblindheid. Ze is de eerste hoogleraar ter wereld die zich
                                                        richt op communicatie met doofblinden.
                                                           In september 2019 werd op haar initiatief het ‘University of
                                                        Groningen Institute for Deafblindness’ geopend. Het is het
                                                        eerste universitaire onderzoeksinstituut ter wereld dat zich
                                                        volledig op doofblindheid richt. Een belangrijk speerpunt is
                                                        internationaal onderzoek naar diagnostisering van doofblind-
                                                        heid in samenwerking met academische ziekenhuizen en
                                                        zorginstellingen.






            ‘spreker’ alleen gebaren in de handen van de ‘luiste-  taalaanbod krijgen, kunnen kinderen met aangeboren
            raar’, maar in dit geval voeren de twee begeleiders een   doofblindheid ernstig probleemgedrag gaan vertonen,
            gesprek in tactiele gebarentaal, en ‘luistert’ Evi mee via   legt Janssen uit. “Dit kan tot uiting komen in sterk
            haar handen. Geen ‘vierhandengebarentaal’ dus, zoals   teruggetrokken gedrag of juist agressief gedrag. Daar
            tactiele gebarentaal ook wel wordt genoemd, maar eer-  ligt natuurlijk een psychische problematiek achter.
            der ‘meerhandengebarentaal’. Deze techniek is bedacht   Wat zou jij doen als je niet begrepen wordt? Door vanaf
            door een Noorse leerkracht, vertelt Janssen, en door-   de geboorte een goed communicatieaanbod te geven
            ontwikkeld door een van haar promovendi. Het voordeel   kunnen we veel communicatieproblemen en ernstig
            voor jonge kinderen is dat ze in dit gesprek niet constant   probleemgedrag voorkomen.”
            hoeven te reageren, maar door mee te luisteren met een
            ander gesprek wel veel taalinput krijgen.        ACHTERSTAND
               Evi maakt ook gebruik van andere hulpmiddelen in de   In het laatste klaslokaal zitten twee meisjes en een jon-
            communicatie, omdat ze een klein beetje kan zien. Het   gen kerstballen van papier te knippen. Deze kinderen
                                                             kunnen iets beter horen en zien. Wel houdt de jongen
               Het sociale isolement                         het papier en de schaar heel dicht bij zijn ogen. Een van
                                                             de meisjes draagt een cochleair implantaat, zodat ze
               is de grootste valkuil                        weer gedeeltelijk geluid kan horen. Zij is hier nog niet zo
                                                             lang, vertelt haar begeleider. Ze komt uit Syrië. In het
               voor doofblinden.                             azc werd ontdekt dat ze doofblind was. “Maar ook kinde-
                                                             ren zonder migratieachtergrond komen vaak relatief laat
                                                             op de juiste plek terecht”, vertelt Janssen. Omdat doof-
                                                             blindheid over het algemeen gepaard gaat met andere
            gesprek wordt bijvoorbeeld ondersteund door dicht bij   beperkingen – charge, zellweger (een erfelijke stofwis-
            haar gezicht gebaren te maken en foto’s van een ge-  selingsziekte) en rubella (een virusinfectie van de moe-
            schminkte Evi te laten zien. Zo halen ze herinneringen
            op aan de sinterklaasviering eerder deze maand. Van
            Rooij legt uit dat leerkrachten in de eerste fase van com-
            municatie vaak concrete voorwerpen of foto’s gebrui-
            ken, die ze daarna natekenen en steeds meer abstrahe-  Foto: Bart Versteeg
            ren tot symbolen.

            KLAPSPEL
            Ondertussen doet een andere leerkracht een klapspel
      ONZE TAAL 2020  —  2/3  door Sara’s handen te pakken en het liedje ‘Hoofd,
            met de zesjarige Sara. Sara is helemaal doofblind, en dat
            vereist een andere aanpak. De begeleider maakt contact

            schouders, knie en teen’ te zingen, waarbij ze steeds de
            handen van Sara naar de juiste lichaamsdelen brengt.
            Sara heeft enorme sprongen gemaakt in haar ontwikke-
            ling. Ze was drie jaar toen ze op school kwam en had
            toen nog moeite met de coördinatie van het lopen. Nu
            niet meer. Door de toenemende communicatie komt ze
            steeds meer uit haar sociale isolement.
               Dat sociale isolement is de grootste valkuil voor doof-  Een ‘voorwerpkast’ om leerlingen te laten kennismaken met
    6       blinden. Wanneer ze niet begrepen worden en te weinig   bepaalde concepten.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11