Page 4 - OnzeTaal_febmrt2020_HR
P. 4

Gelijke kansen voor



                                   doofblinden






                                    Doofblinde kinderen leren communiceren
                                    op speciale school



            Voor slechthorenden is er gebarentaal,                n Nederland zijn zo’n vijftigduizend mensen doof-
            voor slechtzienden braille. Maar hoe                  blind. Het merendeel zijn ouderen van wie het
                                                                  zicht en gehoor langzaam achteruitgaan, maar er
            kun je communiceren als je doof én  I zijn ook kinderen die al sinds hun geboorte doof-
            blind bent? In Sint-Michielsgestel is er         blind zijn. Een van hen is Ahmed, een 14-jarige jongen,
                                                             die dankzij een zogeheten cochleair implantaat (een
      ONZE TAAL 2020  —  2/3  dat leren. Daar begon ook de loopbaan   uitgaat. Inmiddels loopt hij zelfs met een blindenstok.
            een school waar doofblinde kinderen
                                                             deels in het gehoororgaan ingebracht apparaatje) wat
                                                             geluid kan horen, maar wiens zicht steeds meer achter-
            van de eerste hoogleraar doofblindheid
                                                             Hij krijgt les op de school Rafaël in Sint-Michielsgestel,
                                                             die gespecialiseerd is in onderwijs aan doofblinde kinde-
            ter wereld.
                                                             ren.
                                                               Als ik de week voor kerst een bezoek breng aan de

                                                             school, zit Ahmed in een hoek rekensommen te maken.
            MATHILDE JANSEN
                                                             Bij hem kan de leerkracht gebruikmaken van geluid,
                                                             maar vanwege zijn slechte zichtvermogen moet dat wor-
                                                             den ondersteund met zogenoemde tactiele gebarentaal:
    4                                                        de ‘spreker’ maakt in de handen van de ‘luisteraar’ dui-
   1   2   3   4   5   6   7   8   9