Page 5 - OnzeTaal_febmrt2020_HR
P. 5

Docent Lieke met een leerling op Kentalis              daar vormen ze een minderheid tussen dove kinderen.
      Rafaël, Sint-Michielsgestel (beiden komen              En de dovencultuur is weer heel anders. Doofblindheid
      niet voor in het artikel).                             vraagt om meer aanpassingen in de omgeving; door de
      Foto: Bart Versteeg                                    dubbele handicap zijn de beperkingen groter en lastiger
                                                             op te lossen.
                                                                “De doofblindenpedagogiek zit hier tussen de mu-
                                                             ren”, zegt Van Rooij. “Doordat we hier zoveel doofblin-
                                                             den bij elkaar hebben, zijn we in staat om expertise te
            delijk voelbare gebaren, die grotendeels overeenkomen   ontwikkelen en te behouden.” Ter illustratie: een leer-
            met de gebaren die doven gebruiken. De leraar geeft met   ling heeft hier vier à vijf jaar dezelfde leerkracht, omdat
            tactiele gebaren het cijfer achttien aan, waarna Ahmed   het voor deze kinderen heel moeilijk is om steeds een
            op het telraam achttien kraaltjes opzijschuift. Daarna   nieuwe relatie op te bouwen. Vroeger was Rafaël meer
            volgt het gebaar voor ‘vijf’, waarna hij vijf kraaltjes    een internaat, en woonden de kinderen er ook. Nu ko-
            terugschuift. Het resultaat van de aftelsom gebaart    men ze alleen overdag, maar de mogelijkheid om zo nu
            Ahmed aan de leraar. Het gaat nu over cijfers, maar    en dan te overnachten is er nog steeds, en sommige
            samen kunnen ze ook hele gesprekken voeren. Daar-  mensen die hier vroeger op school zaten, wonen nog wel
            voor gebruiken ze naast gebarentaal ook andere com-   op het terrein.
            municatiemiddelen.                                  De kinderen op Rafaël hebben een heel specifieke
               Zijn leraar bouwt met hem een woordenschat op door   aanpak nodig. Niet één kind op deze school is hetzelfde
            middel van symboolkaarten. Hij begon met het maken   – de een is meer doof, de ander meer blind, en een enkel
            van een klein fiche voor Ahmed in de vorm van een puz-  kind is volledig doofblind – en dus moet er voor elk indi-
            zel in reliëf. Doordat hij elke keer bij het puzzelen dit   vidu een eigen communicatiesysteem worden opge-
            symbool tevoorschijn haalde, wist Ahmed wanneer het   bouwd.
            puzzeltijd was. In een kast liggen honderden fiches met
            woorden, gesorteerd op thema’s. Die symbolen worden   DENNENTAKJES
            steeds verfijnder. Ze gaan ook mee naar huis, zodat    Om de verschillende methoden van taalleren te zien,
            Ahmed ze kan gebruiken met zijn ouders. Tegenwoordig   maak ik kennis met een aantal kinderen, behalve met
            maakt hij samen met de leerkracht ’s morgens een dag-  Ahmed bijvoorbeeld ook met de zevenjarige Mees en
            planning aan de hand van die symboolkaartjes. Zo’n   Mila. Normaal zitten deze kinderen in een klasje van
            dagplanning geeft hem een vorm van controle, en daar-  vier, met twee leerkrachten, maar vandaag zijn er twee
            mee een stukje veiligheid, legt de leerkracht uit.   kinderen ziek, dus krijgen ze een-op-eenbegeleiding.
                                                             Beide kinderen hebben net als veel andere doofblinde
            ONDERZOEKSLABORATORIUM                           kinderen het charge-syndroom, een aangeboren aan-
            Rafaël is onderdeel van het op één na oudste doven-   doening waarbij afwijkingen aan oog, neus, oren, hart,
            instituut in Nederland. Al vanaf 1840 werd er in Sint-   geslachtsorganen en hersenen voorkomen. Ze kunnen
            Michielsgestel door een priester en een aantal nonnen   alleen beperkt horen en zien.
            lesgegeven aan een kleine groep doven. In 1910 werd het      Vandaag mogen Mees en Mila een kerststukje maken;
            neogotische gebouw officieel in gebruik genomen als    ze zijn geconcentreerd bezig met takjes, besjes en den-
            dovenschool. Sinds de jaren zestig is op hetzelfde terrein   nenappels. Omdat ze nog maar kort op school zitten,
            de school Rafaël gevestigd, die nu deel uitmaakt van
            Koninklijke Kentalis. Deze organisatie biedt onderzoek,
            zorg en onderwijs aan mensen uit heel Nederland die be-  Niet één kind op deze school
            perkingen hebben op het gebied van horen en commu-
            niceren. Ik bezoek Kentalis Rafaël samen met Marleen   is hetzelfde – de een is meer
            Janssen, de eerste hoogleraar doofblindheid ter wereld.
            Omdat haar leerstoel is ondergebracht bij de Rijksuni-  doof, de ander meer blind.
            versiteit Groningen, woont ze tegenwoordig in Heeren-
            veen, maar voor deze gelegenheid komt ze naar Brabant.
               In Sint-Michielsgestel was niet alleen de allereerste   beheersen ze nog weinig van de standaardgebarentaal.
            huisvesting van een school voor doofblinden, ook voor   Daarom kijken de begeleiders heel goed naar de bewe-
            Marleen Janssen begon het hier allemaal. Veertig jaar   gingen van de kinderen, om te zien of ze gebaren maken
            geleden kwam ze in dienst als leerkracht en later als    die kunnen worden ingezet in de communicatie. Mees
            behandelcoördinator, en inmiddels is ze dus hoogleraar   voelt steeds aan de dennentakjes en maakt dan met zijn
            doofblindheid. Door haar verdienste loopt Nederland   vingers een gebaar in de lucht alsof hij het voelen op-
            voorop in het onderzoek, met deze school als belangrijk-  nieuw beleeft. Dat zou in het contact met Mees een ge-
            ste ‘onderzoekslaboratorium’. Als je hier rondloopt,   baar kunnen worden voor ‘takje’, vertelt de leerkracht.
            krijg je een goed beeld van wat doofblindheid is, en hoe   De communicatie wordt dus in eerste instantie echt uit
            het onderwijs aan doofblinde kinderen eruitziet.   het kind zelf gehaald. Daarvoor moeten de begeleiders
                                                             heel goed kijken naar de lichaamstaal. Dat doen ze ook
            EIGEN COMMUNICATIESYSTEEM                        door videoapparatuur te laten draaien tijdens de begelei-
            Janssen zelf is hier kind aan huis. Als we door de gangen   ding, en die later opnieuw te bekijken.
            van het schoolgebouw lopen, wordt ze voortdurend                                                      ONZE TAAL 2020  —  2/3
            staande gehouden door leerkrachten en ouders. We wor-  MEERHANDENGEBARENTAAL
            den warm welkom geheten door Eline van Rooij, de hui-  We lopen naar een ander lokaal, waar we kennismaken
            dige behandelcoördinator van Rafaël. Ze vertelt hoe   met de vijftienjarige Evi, die ook beperkt ziet en hoort.
            uniek deze school is, omdat er alleen maar doofblinde   Zij voert een gesprekje met twee begeleiders via een
            kinderen zitten. Er zijn ook nog een paar andere onder-  speciale manier van gebarentaal die sinds 2014 op deze
            wijslocaties van Kentalis waar doofblinde kinderen te-  school ontwikkeld is: tactiele gebarentaal met meerdere
            rechtkunnen, zoals in Groningen en Zoetermeer, maar   partners. Bij ‘gewone’ tactiele gebarentaal maakt de     5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10