Page 6 - OnzeTaal_april2019_HR
P. 6

‘clickbait’ worden, een parapluterm voor sensationele   “Maar we passen de inzichten met mate toe. Als krant
            koppen om kliks te genereren. “Mensen moeten er niet   wil je net wat chiquer zijn. En een voorpagina met alle-
            moe van worden. We zijn er daarom iets terughoudender   maal waarom-koppen is potsierlijk.”
            mee dan in het verleden. Een waarom-kop is bijvoor-     Dus ze probeert de trucjes alleen toe te passen bij
            beeld heel makkelijk te schrijven; het kan bijna altijd:   artikelen die zich ervoor lenen. Neem de zogenoemde
            ‘Waarom we zo makkelijk achter doemdenkers aan    ‘deze vrouw’-kop: ‘Deze vrouw beviel van een drieling’.
            lopen’ of ‘Waarom versoepeling van het kinderpardon   “Dat kan goed werken bij een grote foto met een inter-
            een bar slecht idee is’. Maar we proberen die echt te    view met een onbekend iemand. Als je daar puur een
            bewaren voor de beste artikelen.”                citaat in de kop zet, denkt de lezer: huh, wie zegt dat?,
                                                             en bladert hij verder. Maar als je zegt: ‘Deze vrouw is
                                                             de Nederlandse stille kracht achter internationale top-
         “Het hoofddoel van een kop                          films’, dan weet de lezer gelijk waarom die persoon
                                                             interessant is.”
                                                               Uilen ziet zelfs bij de nieuwsberichten een verschui-
         is niet meer zozeer zeggen                            ving. “De oude regel is: in een nieuwsbericht staat het
         waar het over gaat, maar                            belangrijkste nieuws bovenaan en de kop komt uit de
                                                             eerste alinea. Dus als je die journalistieke regels volgt,
         echt de lezer het verhaal in                        geeft de kop automatisch het belangrijkste nieuws. Maar
                                                             nu kijken we ook weleens of er later in het bericht niet
         trekken.”                                           een interessanter nieuwsfeit is, ook al is het bijzaak, dat
                                                             aansprekender is voor de kop.”
                                                                Uiteindelijk gaat het er bij een goede kop om dat er
                                                             spanning op staat, zegt Uilen. Dat er een tegenstelling in
                                                             zit die prikkelt. Techniek is daarbij niet leidend. Einder
               Dit herkent Alies Uilen, eindredacteur bij de Volks-  sluit zich daarbij aan. “We hebben alles onderzocht en
            krant. Ook in de kranten duikt dit type koppen vaker op,   handvatten gecreëerd, maar de inhoud bepaalt nog altijd
            zegt Uilen. In de acht jaar dat ze bij de krant werkt, heeft   de kop en de regels zijn ondergeschikt aan het verhaal.”
            ze het vak van eindredactie zien veranderen. “We moe-
            ten met zoveel meer media concurreren om de tijd van   ALARMBELLEN
            de lezer, dat we wel agressiever moeten verkopen. Het   Zo kijkt Einder zelf niet alleen maar naar de software die
      ONZE TAAL 2019  —  4  Tegelijkertijd moet het verhaal het wel waarmaken,    artikel zette: ‘Mag ik met mijn westerse klimaatvoet-
                                                             de Blendle-redactie gebruikt, en negeert ze soms alle
            hoofddoel van een kop is niet meer zozeer zeggen waar
            het over gaat, maar echt de lezer het verhaal in trekken.
                                                             alarmbellen. Zoals die keer dat ze deze kop boven het
            anders voelt de lezer zich bekocht.”
                                                             afdruk wel een tweede kind?’ Een citaat als volledige
                                                             kop, en ook nog eens een vraag. “Dit is bij uitstek een
            POTSIERLIJK
                                                             dilemma waar geen antwoord op is; het artikel ging
            De kranten houden in de gaten welke koppen Blendle
            boven hun stukken zet, en of die misschien pakkender
                                                             het artikel werd goed gelezen.
            zijn. Tegelijkertijd voeren de internetredacties van kran-  echt over die vraag.” De software sloeg rood uit, maar  
            ten eigen AB-testen uit en koppelen de resultaten daar-
    6       van terug naar de redacteuren van de papieren krant.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11