Page 5 - OnzeTaal_april2019_HR
P. 5
e kop van dit artikel bevat alle ingrediënten met de informatie uit de kop, intro, streamers en wat
om ervoor te zorgen dat u verder gaat lezen. ons zelf opvalt in een stuk. En het grote voordeel van
Hij bevat een woord dat sentiment uitdrukt: online is dat er geen gebrek aan ruimte is.”
D“geweldig”. Hij herbergt een persoonlijk
voornaamwoord, namelijk “u”. En, het belangrijkste, SLECHT NIEUWS
hij speelt in op uw grenzeloze nieuwsgierigheid door Context geven mag dan het belangrijkste kenmerk van
het gebruik van een verwijswoord: “zo”. Hoewel uw een goede kop zijn, er zijn nóg wat ‘taaltrucjes’ die de
tijd schaars is, en de media die u omringen talrijk zijn, kans op succes aanzienlijk vergroten. In samenwer-
steekt er na het lezen van dit “zo” toch een stemmetje king met de Universiteit van Amsterdam (UvA) deed
de kop op: hoe dan? Blendle hier onderzoek naar via zogenoemde AB-
En voor u met uw ogen hebt kunnen knipperen, testen. Daarbij krijgt de ene helft van de lezers de ene
bent u het artikel al in gegleden. Of in het geval van de kop (variant A), de andere helft een andere (variant B).
digitale krantenkiosk Blendle: hebt u al doorgeklikt en Vervolgens wordt het klik- en leesgedrag vergeleken.
49 cent gelapt. Dit is ook meteen de irritatie die een Met de resultaten ontwikkelde Blendle vervolgens
dergelijke kop kan opwekken. Want inderdaad: de tijd software die de redacteuren moet helpen bij het
is schaars, de media om doorheen te spitten zijn tal- schrijven.
rijk, en wilde u dit stuk eigenlijk wel lezen? Bent u wel Wat niet blijkt te werken: een interview aankondi-
zo bovenmatig geïnteresseerd in de strategieën van gen met alleen maar een citaat, zoals ‘Toen ik hem zag,
Blendle – kent u Blendle eigenlijk wel? wist ik dat hij de ware was’. Dat levert minder kliks op
Vroeger, voor het internettijdperk, was het schrij- dan een kop die niet in zijn geheel uit een citaat be-
ven van een krantenkop nog het domein van de kennis staat. Ook vragen werken niet goed (‘Waarom worden
en ervaring van de eindredacteur, van het fingerspitzen- er steeds meer antidepressiva geslikt in Nederland?’).
gefühl. Maar met de komst van Blendle, een digitale En terwijl sensatiesites grossieren in lijstjes (‘7 rede-
winkel waar je artikelen uit kranten en tijdschriften
per stuk kunt kopen, veranderde het koppen maken
in een ware wetenschap, een domein van statistische
analyses en testen. En in het kielzog van de nieuwe Het gebruik van woorden
online inzichten en strategieën veranderen ook de
koppen in de papieren kranten van stijl. als je, jij en u zorgt voor
EXPERIMENTEREN meer kliks.
“In het begin was Blendle een verzameling van kranten
en tijdschriften, die mensen zelf konden doorblade-
ren”, zegt Blendle-redacteur Kim Einder. “Omdat dat
aanbod voor veel mensen wel erg groot was, zijn we nen om naar Parijs te gaan’) blijkt uit het Blendle-
ook artikelen gaan selecteren.” Inmiddels is de dage- onderzoek dat dit soort lijstjes niet meer lezers trekt.
lijkse nieuwsbrief, waarin gebruikers een gepersonali- Wat wél werkt: ‘buzzwords’, oftewel signaalwoor-
seerde selectie ontvangen van het nieuwsaanbod van den, zoals zo, dit, waarom, hoe, deze. Dat soort termen
die dag, een van de belangrijkste inkomstenbronnen wijzen vooruit naar iets in de tekst. Dan verandert deze
van Blendle. Einder voelt zich meer curator dan redac- originele kop ‘We kweken een generatie van medicijn-
teur: “Wij lezen alles en bedenken dan welke artikelen verslaafden’ in ‘Zo maken we kinderen verslaafd aan
we mensen willen aanraden.” medicijnen’. Ook zorgt het gebruik van persoonlijke
Maar hoe bied je de artikelen het best aan? Het bleek voornaamwoorden, zoals je en jij, voor meer kliks:
al gauw dat de krantenkoppen niet goed genoeg werk- ‘Waarom je mensen echt geen psychopaat, narcist of
ten. Einder: “We zijn gaan experimenteren met eigen autist meer moet noemen’.
koppen, en daar werd veel meer op geklikt. Daarna En hoewel het oude adagium van journalistiek luidt
zijn we gaan testen welke technieken bij een kop wel dat slecht nieuws het best verkoopt, blijkt uit het on-
en niet werken.” Ook de inleiding op het stuk, door derzoek van Blendle en de UvA dat goed nieuws het net
Blendle ‘aanbeveling’ genoemd, is vaak door Blendle zo goed doet. Het belangrijkste is dat er een sentiment
zelf samengesteld. in de kop zit; of dat positief of negatief is, maakt min-
Het belangrijkste van een goede online kop is vol- der uit.
gens Einder dat die genoeg context biedt om de lezer
zonder krantenelementen, zoals foto’s en tussenkop- GEEN CLICKBAIT
jes, het verhaal in te trekken. Zo werd de kop ‘Type- Hoe sterk kan het sentiment worden? Neem nu deze
casting’ boven een artikel in Elle veranderd in: ‘Een aankondiging: ‘Een gruwelijk artikel dat je toch moet
mooi koppie hebben is leuk, maar een echt model heeft lezen: hoe duizend joodse psychiatrische patiënten in
tegenwoordig meer: een overwonnen depressie of Apeldoorn afgevoerd werden naar Auschwitz’. “Met ONZE TAAL 2019 — 4
drugsverslaving bijvoorbeeld’. Deze kop combineert deze koppen moet je heel erg oppassen”, zegt Einder.
een vondst uit de oorspronkelijke inleiding – “De tijd “Niet alles moet ‘gruwelijk’, ‘fantastisch’ of ‘ongeloof-
dat je als model genoeg had aan een mooi koppie is lijk’ worden.” Maar in dit geval vond ze het artikel
voorbij. Persoonlijkheid is een must” – met informatie waar ze voorgaande kop bij schreef echt gruwelijk, en
uit het artikel. tegelijkertijd iets wat mensen moesten weten.
Einder: “De krantenredacteuren hebben vaak de Sowieso is het uitkijken met het toepassen van de
interessante informatie al uitgelicht. Wij puzzelen genoemde technieken, erkent Einder. Het moet geen 5