Page 6 - OnzeTaal_nov2020_HR
P. 6

Foto: Bart Grietens  van de formulering “met name lucht en water” uit de
                                                             Troonrede, en Lubbers de taaladviseurs de schuld gaf
                                                             van de verwarring, was dat een extra geschenk. Smul-
                                                             ders: “Dat jaar kregen we er vijfduizend nieuwe leden
                                                             bij.” Nog steeds kijken ieder jaar twee taaladviseurs
                                                             mee, al zijn de wijzigingen die ze (kunnen) aanbrengen
                                                             doorgaans minimaal. “Het gaat vooral om punten en
                                                             komma’s”, zegt Kiezebrink. “En we wijzen de schrijvers
                                                             soms op zinnen die misschien onbedoeld dubbelzinnig
                                                             zijn.”
                                                                Deze activiteiten – waar problemen zijn, komt de
                                                             Taaladviesdienst ze oplossen, als een Wegenwacht van
                                                             de taal – worden voor het overgrote deel gefinancierd uit
                                                             de contributies van de leden. De Taalunie geeft daar-
                                                             naast een bijdrage voor de beantwoording van vragen die
                                                             via Taaladvies.net binnenkomen.

                                                             PROBLEMEN
                                                             Onder andere doordat het ledenbestand de laatste jaren
                                                             is geslonken en het aantal vragen juist stijgt, wordt het
                                                             wel steeds lastiger om een en ander op deze manier te
                                                             bekostigen, waarschuwt directeur Roeper. “We worden
                                                             door de buitenwereld vaak gezien als een autoriteit, als
            Taaladviseur Lydeke van Os.                      een instituut. En dat zijn we natuurlijk ook: een voor-
                                                             ziening waar heel Nederland van profiteert. We doen
                                                             dat vanuit onze idealen: kennis delen en drempels weg-
                                                             nemen voor mensen die worstelen met de taal – van de
            BARON                                            taalprofessional die deskundig advies op het hoogste
            Ongeveer duizend vragen beantwoorden de adviseurs    niveau nodig heeft tot de leerling die denkt dat er ten
            inmiddels per maand. Kiezebrink: “Daarvan komt een   onrechte iets is fout gerekend in een proefwerk. Helaas
            derde via de telefoon, en de rest op andere manieren.”   wordt dat door de buitenwereld maar mondjesmaat
            Het leukste van het werk is volgens beiden “dat je men-  erkend. In Vlaanderen bekostigt de overheid de taal-
            sen blij kunt maken met het antwoord op een vraag waar   adviesdienst daar. Dat zou voor Nederland ook vanzelf-
            ze zelf al een tijdje over aan het piekeren waren”. “Het   sprekend moeten zijn.”
            kan voor ons volkomen vanzelfsprekend zijn of je twee      Redacteur Bart Kool van het programma De Taalstaat,
            woorden los, aan elkaar of met een streepje schrijft,”   die iedere week met de taaladviseurs overlegt over een
            zegt Van Os, “maar voor veel taalgebruikers is dat een   door de luisteraars ingestuurde kwestie die ze die week
            worsteling.”                                     in het programma behandelen, bevestigt dat. “Ik heb ze
               Door de coronacrisis werken de taaladviseurs inmid-  nooit gevraagd wie al dat werk allemaal betaalt. Voor ons
            dels veel thuis. De telefoon is doorgeschakeld en de   programma zijn ze heel waardevol – we leren er iedere
            WhatsApp-berichten worden onderling verdeeld. “De   keer wat nieuws bij en ze komen vaak met prachtige ver-
            handboeken hebben we nog maar zelden nodig”, zegt   halen. Je zou zeggen dat de Taaladviesdienst, toch dé au-
            Van Os. “Het meeste kunnen we wel vinden via internet.   toriteit op taalgebied, een nutsvoorziening is, en zo door
            Alleen als iemand een gespecialiseerde vraag stelt (‘Hoe   de overheid zou moeten worden gefinancierd. Zeker in
            dien je een baron aan te spreken?’), bel ik de collega die   tijden waarin je hoort dat steeds meer mensen proble-
            op kantoor is en de naslagwerken voor titulatuur bij de   men krijgen met de taal, lijkt het in ieders belang om
            hand heeft.”                                     daar ook in te investeren.”                
               De taaladviseurs beantwoorden niet alleen recht-
            streeks vragen, maar ze ondernemen ook andere activi-
            teiten. Op Onzetaal.nl hebben ze in de loop van de tijd
            een paar duizend vragen uitgewerkt in overzichtelijke
            adviezen. En ze corrigeren bijvoorbeeld de drukproef van   Coronapiek in taaladvies
            het tijdschrift en van de nieuwsbrief Taalpost, waarin ze
            ook iedere week twee rubrieken verzorgen (op dinsdag   Elke maand helpt de Taaladviesdienst talloze mensen
            een taaltip en op donderdag uitleg bij een woord). Iedere   aan een antwoord op hun taalvraag. De adviezen op
            week beantwoorden ze bovendien live een luisteraars-  www.onzetaal.nl worden ongeveer één miljoen keer per
            vraag in het populaire radioprogramma De Taalstaat.   maand geraadpleegd. Persoonlijk contact is er met bellers,
                                                               die maandelijks samen 350 vragen stellen, met e-mailers
      ONZE TAAL 2020  —  11  Dat de taaladviseurs ieder jaar de Troonrede controleren,     den beantwoord door vijf taaladviseurs. Afgelopen voorjaar
            TROONREDE
                                                               (300 vragen), Twitteraars (ruim 200) en whatsappers (150).
                                                                 Bij elkaar dus zo’n duizend vragen per maand, die wor-
            was oorspronkelijk min of meer een reclamestunt, zegt
            voormalig directeur Peter Smulders. “Er was altijd dis-
                                                               steeg dat aantal plotseling, toen Nederlanders massaal thuis
                                                               kwamen te zitten. Via telefoon, e-mail en WhatsApp wer-
            cussie over de kwaliteit van de taal in de Troonrede, en
                                                               den maandelijks 1200 vragen gesteld, en de online taal-
            toen hebben wij ons in 1987 aangeboden.”

               Na wat aandringen ging toenmalig premier Lubbers
                                                               pleegd, wat neerkomt op bijna anderhalf miljoen per
            op het aanbod in. De stunt werkte: er ontstond in de
                                                               maand. Na een daling in de zomermaanden begint de
            media discussie over het feit dat buitenstaanders nu   adviezen werden op werkdagen zo’n 70.000 keer geraad-
            mee zouden schrijven aan de Troonrede. Toen er in de   tweede coronapiek zich af te tekenen.
    6       Kamer een meningsverschil ontstond over de betekenis
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11