Page 4 - OnzeTaal_nov2020_HR
P. 4

De Wegenwacht


                                                       van de taal





                             35 jaar Taaladviesdienst van Onze Taal






            Sinds 1985 beantwoordt de                                  e Taaladviesdienst is de permanente e Taaladviesdienst is de permanente etalage
            Taaladviesdienst van Onze Taal                             etalage van het Genootschap Onze van het Genootschap Onze Taal”, zegt Vibeke
                                                                       Taal”, zegt Vibeke Roeper, directeur Roeper, directeur van het genootschap.
            taalvragen van leden en anderen.           “D van het genootschap. “Het blad ver-D “Het blad verschijnt eenmaal per maand,
            Tegenwoordig gebeurt dat onder             schijnt eenmaal per maand, maar dankzij de adviezen op maar dankzij de adviezen op de website en de sociale
                                                       de website en de sociale media kunnen mensen ons vier-media kunnen mensen ons vierentwintig uur per dag
            meer via e-mail, WhatsApp en               entwintig uur per dag vinden. Bovendien wordt het tijd-vinden. Bovendien wordt het tijdschrift natuurlijk vooral
                                                       schri  gelezen door leden, terwijl onze adviesdienst door ieder-
            Twitter. Wie zijn de taaladviseurs               een kan worden geraadpleegd. Als ik mensen vertel waar
            en waarom beantwoorden ze soms                   ik werk, zeggen ze vaak: ‘O, ja, ik ben onlangs nog bij
                                                             jullie gaan kijken.’ Dan bedoelen ze dat ze een taalvraag
      ONZE TAAL 2020  —  11  MARC VAN OOSTENDORP               hem de TAD – viert dit jaar zijn 35-jarig bestaan. De
            om middernacht nog taalvragen?
                                                             hadden.”
                                                               De Taaladviesdienst – intern noemen medewerkers
                                                             kanalen waarlangs mensen vragen kunnen stellen, zijn
                                                             in die tijd heel divers geworden. Waar in het begin de
                                                             vragen vooral binnenkwamen via papieren brieven en
            Foto: Bart Versteeg
                                                             sporadisch per telefoon, daar kun je nu ook contact
                                                             zoeken via e-mail, Twitter, Facebook of WhatsApp.
                                                             Duizenden vragen worden er zo beantwoord door een
                                                             team van vijf taaladviseurs – allemaal deskundigen die
    4                                                        taalwetenschap of Nederlands hebben gestudeerd.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9