Page 4 - OnzeTaal_juliaug2020_HR
P. 4

De vraag hoe schurend
            woorden zijn, komt bij de
            krant vaak op het bordje
            terecht van de kranten-
            ombudsman (of -vrouw

            of -persoon): degene die
            bemiddelt tussen redactie
            en lezer. Waar krijgt hij
            of zij zoal mee te maken?
            En wat is dan wijsheid?


            JAAP DE JONG, MICHAËL
            OPGENHAFFEN EN BERTIJN
            VAN DER STEENHOVEN
            UNIVERSITEIT LEIDEN
            Illustraties: Tzenko Stoyanov
























          Voor de troepen uit of


                                          met de lezer mee?




                             De ombudspersonen en de strijd voor de goede

                             woorden in de media



                       et gedonder begint al bij hun naam: heten   deerd die gebruikt worden als richtlijn in hun media, en
                       ze nu ‘ombudsman’ of ‘ombudsvrouw’? Of   hun ombudscolumns gelezen. Wat leerden we over hun
                       misschien zelfs ‘ombudspersoon’? Margo   houding ten opzichte van taal in hun kranten en omroe-
      ONZE TAAL 2020  —  7/8 H Smit van de NPO noemt zich ‘ombudsman’   heid beter?
                                                             pen: moeten de media vooroplopen en schurende taal
            (“het komt uit het Zweeds en daar betekent man in sa-
                                                             aanpassen aan de moderne tijd? Of past terughoudend-
            menstellingen ‘persoon’”), maar bij De Standaard heet
            Karin De Ruyter ‘ombudsvrouw’. En wat ben je dan als
                                                             HUISCRITICUS
            je ‘ombuds’ bent? Aan typeringen geen gebrek: lezers-
            redacteur, huiscriticus, verklede redacteur, verlengstuk
                                                             Sinds de jaren 1990 zijn er mediaombudsmannen in
            van de hoofdredactie, reputatiemanager, intermediair
                                                             Nederland (ja, in die tijd waren het allemaal mannen).
                                                             De functie is afgekeken van de Amerikanen en Zweden
            of zelfs ‘manager beroepsethiek en integriteit’ (zoals
            de VRT het noemt). Als er klachten zijn over de taal in
            de krant, dan komen die op hun bureau. Hoe dan ook:
                                                             kritiek van de steeds mondiger wordende burgers op de
            ‘ombudsen’ zijn de taalbemiddelaars van de media.  en ingesteld door de Nederlandse redacties omdat de
                                                             media toenam. De taken van de ombudsman waren en
               We hebben ze in 2019 geïnterviewd voor een weten-  zijn divers: lezersklachten afhandelen en soms zelfs op
    4       schappelijk onderzoek. We hebben de stijlboeken bestu-  huisbezoek gaan bij klagers (als lezersredacteur), maar
   1   2   3   4   5   6   7   8   9