Redactie Onze Taal

Het afgelopen jaar berichtten de Amerikaanse media geregeld over plannen om op middelbare scholen het leren programmeren gelijk te stellen aan het leren van een (verplichte) vreemde taal. In minstens zes staten worden voorstellen daarvoor voorbereid. De achterliggende gedachte is dat je dan in feite ook een taal leert: een programmeertaal. Daarmee zou gestimuleerd worden dat meer leerlingen voor het vak ‘computer science’ kiezen – iets waar de IT-branche erg blij mee zou zijn, omdat er een tekort is aan programmeurs.

Maar vooralsnog lijken de initiatieven het niet te halen. Een recent wetsvoorstel in Florida om programmeren onder te brengen bij de vreemde talen, is daar niet door het Huis van Afgevaardigden gekomen; tegenstanders van het voorstel zoeken liever andere manieren om het programmeeronderwijs te bevorderen. Dat heeft overigens ook de voorkeur van belangenorganisaties die zich inzetten voor meer computer science op school: die willen een volwaardige plaats voor het vak, en niet dat het een ondergeschoven kindje bij de vreemde talen wordt.

© 123RF / maxim popov

© 123RF / maxim popov