Els de Baan - kunsthistorica

“Ik heb er geen kracht meer voor”, “Maak me gek”, “Met gierende banden”, “Wat een drama!” Deze uitspraken van Gerard Joling en Gordon deden het niet alleen goed op televisie, maar ook als tekst op een shirt. Voor dergelijke beletterde kledingstukken is een naam: slogan-T-shirts. Volgens Stephanie Talbot, de auteur van Slogan T-shirts, Cult and Culture (2013), zijn met tekst bedrukte shirts emotionele, krachtige kledingstukken die bepaalde waarden uitdragen. Hoewel zij daarbij zelf doelt op hoogstaande zaken als politieke kwesties, sociale misstanden en populair-culturele fenomenen, gaat het bij T-shirttaal vaak ook om minder verheven dingen. In de geest van Geer en Goor lopen mensen ook gerust over straat met teksten als “Ik laat bier verdwijnen, wat is jouw toverkracht?”, “Half bezopen is een gebrek aan doorzettingsvermogen” en “Ik heb geen sixpack maar een heel vat”. Of wat te denken van “O wat errug!”, “Tijdelijk buiten gebruik”, en onkuisere uitingen als “100% geil”, “Alleen beschikbaar voor gevorderden” en “Seks instructeur”?

Wilt u verder lezen? Log dan hieronder in