Bladendokter Rob van Vuure over verleiden met taal

Jaap de Jong en Kees van der Zwan

Wat moet er op de cover? Een citaat? Een vraag? Een woordspeling? Voor redacties van publiekstijdschriften is het bij elk nummer weer de vraag hoe je in de kiosk van kijkers kopers maakt. De grote deskundige op dit gebied ging onlangs met pensioen. Interview met 'bladendokter' Rob van Vuure over de talige kant van het maken van tijdschriften.


"Annet werd verlaten. Hij zei: 'In dit huis krijg ik te weinig sex.' " Bladendokter Rob van Vuure heeft een recent nummer van de Viva in handen en aarzelt even bij het lezen van deze covertekst. Dan volgt zijn diagnose: hier had meer in gezeten. "De invalshoek is goed gekozen, want de Viva-lezeres is het natuurlijk eens met de onuitgesproken gedachte: goed dat zo'n eikel weg is. Maar dat moet dan ook tot uitdrukking komen op het omslag. Daarom is 'Die eikel zei' veel beter dan 'Hij zei'. Je kiest dan meteen partij. En het wordt intrigerender als je de hoofd- en onderkop verwisselt: 'Die eikel zei: 'In dit huis krijg ik te weinig sex' ', en dan daaronder: 'En dus werd Annet verlaten'."

Van Vuure staart nog even naar het omslag. "Of nee, het moet toch andersom. Eerste regel: 'Dus werd Annet verlaten', mét dat woordje dus, en daaronder, als invulling van dat dus: 'Die eikel zei: 'In dit huis krijg ik te weinig sex.' ' Dat is prikkelend en aanschouwelijk."

De lezer verleiden: dat was de afgelopen 37 jaar het dagelijks werk van Rob van Vuure. Als creatief directeur van de grote tijdschriftenuitgeverij Sanoma boog hij zich telkens weer over de vraag hoe de publiekstijdschriften waarvoor hij werkte in de kiosk de slag met de concurrenten konden winnen. Befaamd is de manier waarop hij als hoofdredacteur bladen als Libelle, Margriet, Avenue, Viva, Panorama en Playboy aan hoge oplagen wist te helpen. Ook zijn boeken, zoals De arrogantie van het buikgevoel en Het lingeriedenken, droegen bij aan zijn reputatie als tijdschriftengoeroe – pardon: bladendokter, want dat is sinds jaar en dag zijn officieuze functiebenaming. Dit voorjaar ging hij met pensioen, al is hij "allergisch" voor dat woord. "Ik heb het drukker dan ooit, bijvoorbeeld met mijn wekelijkse rubriek 'BLDNDKTR' in de Volkskrant."

Op de versiertoer

Fotografie, opmaak, onderwerpskeuze – Van Vuure heeft er een scherp oog voor, maar hij benadrukt bovenal het belang van táálgebruik. Hij bladert verder in de Viva, en stelt tevreden vast: "Viva is helemaal van nu; het swingt en het bruist, en ook de taal doet dat. Neem nu deze aanbieding: '2 dagen chillen voor maar € 89. Standje relax'. Dat is precies de taal van de tegenwoordige doelgroep – vooral dat 'standje relax', met ook die knipoog naar het erotische. En kijk, hier: 'drinkezus', dat is een stoer, heel eigentijds woord."

Vooral op de cover moeten woorden opvallen en intrigeren, is Van Vuures heilige overtuiging. "Een tijdschriftomslag maken is eigenlijk hetzelfde als op de versiertoer gaan. Je knapt jezelf op, je laat je beste kant naar voren komen en zorgt ervoor dat je niet over het hoofd wordt gezien. Dat geldt allemaal ook voor coverteksten. Overdrijf gerust, dik het aan. Gebruik nieuwe woorden, of nieuwe combinaties van woorden. Op het omslag van Santé stond eens: 'De hormoonknal' – het ging om moeders in de overgang en dochters in de puberteit. En de Viva had: 'Al gedaan: Fellatiopiramidekwartet?' Dat trekt de aandacht."

De rest van dit artikel kunt u lezen in het juli/augustusnummer van Onze Taal.


Lid worden