Actieve jonge gebruikers van sociale media zoals WhatsApp blijken door de bank genomen niet slechter te spellen en schrijven op school - integendeel zelfs - mits ze in hun online communicatie niet vertrouwen op woordvoorspellers en autocorrectie. Dat blijkt uit onderzoek onder jongeren van taalwetenschapper Lieke Verheijen.

Er wordt wel geopperd dat het taalgebruik in de sociale media onderhevig is aan verloedering, als gevolg van het gebruik van emoji’s, afwijkende spelling en Engelse woorden. Het onderzoek van Verheijen bevestigt dat in de online communicatie van jongeren het taalgebruik weliswaar informeler, expressiever, beknopter en speelser is, maar dat de taalbeheersing er allerminst onder te lijden heeft. Er wordt creatiever geschreven en er worden minder spelfouten gemaakt. Dat effect was er overigens niet als de proefpersonen uit het onderzoek WhatsApp enkel passief gebruikten, of als ze in hun teksten leunden op woordvoorspellers en autocorrectie. (Persbericht)

Lees hier het artikel uit Onze Taal over Verheijens onderzoek.

Vorige Volgende