Dat Google zijn uiterste best heeft gedaan om 'ongoogelbaar' uit het Zweedse woordenboek te houden, is geen incident. Het Amerikaanse bedrijf jaagt al sinds 2006 op 'generieke' vermeldingen van zijn naam (waarbij google dus als soortnaam in plaats van als eigennaam wordt omschreven) in woordenboeken over de hele wereld.

Advocaat Carl De Meyer weet waarom dat is: “In het begin verwijst een merknaam naar één specifiek product. Maar als het publiek die naam gaat gebruiken voor een bepaald soort product, een thermosfles of nylon, dan verwatert het merk en verliest de eigenaar ook zijn merkrecht.” Om te verhinderen dat Google zijn exclusieve rechten op de eigen merknaam verliest en iedereen de naam zomaar mag gebruiken, moet Google kunnen aantonen dat het al het nodige heeft gedaan om zijn merk te beschermen.

Dat betekent overigens niet dat woordenboekredacties altijd capituleren voor de merkbeschermingsdrift van Google. Zo vermeldt Van Dale googelen gewoon met de in de praktijk gebruikte algemene betekenis 'zoeken op het internet'. (De Standaard)

 

Vorige Volgende