Schrijven moet weer een apart vak worden op de basisschool. Dat stelt het Platform Handschriftontwikkeling in een petitie die het vandaag, op de internationale dag van het handschrift, aanbiedt aan de Tweede Kamer.

Veel jonge kinderen hebben moeite met schrijven, bleek vorig jaar uit onderzoek. Aan het eind van groep 4 zou bijna de helft van de leerlingen een onleesbaar handschrift hebben. En dat is niet alleen onhandig, maar ook slecht voor de ontwikkeling van de kinderen, zo stelt oud-docent Aartje Schoemaker, die verbonden is aan het Platform Handschriftontwikkeling. Schrijven met de hand “is heel belangrijk voor je hersenontwikkeling. Door te schrijven worden er in je hersenen allemaal verbindingen gelegd, tussen je linker- en rechterhersenhelft bijvoorbeeld. Je kunt je beter concentreren, je fijne motoriek verbetert en je kunt sneller denken. Iemand die nauwelijks schrijft kun je vergelijken met een trage computer”, aldus Schoemaker.

De petitie ‘Schrijven moet blijven' wordt ondersteund door bijna vijftig verschillende partijen, variërend van uitgevers en onderwijsinstellingen tot (kinder)fysiotherapeuten. Of de Kamer zich erdoor laat overtuigen is nog maar de vraag. Verschillende Kamerleden hebben al aangegeven dat ze het probleem herkennen, maar dat ze niets zien in een verplichte wijziging van het lesprogramma. (NOS, AD)

Vorige Volgende