De hashtag (# gevolgd door een tekst) bestaat vandaag tien jaar. Het hulpmiddel werd op 23 augustus 2007 geïntroduceerd door Chris Messina, die voorstelde het hekje plus een tekst te gebruiken om berichten op Twitter op onderwerp te groeperen en hierdoor ook beter vindbaar te maken. Zijn tweet begeleidde hij met de hashtag #barcamp, die verwees naar een technologieconferentie. Twee maanden later al bleek het nut van de hashtag: bij hevige bosbranden in de buurt van San Diego twitterde een van de inwoners van de stad een week lang updates met de hashtag #sandiegofire. Hierdoor kon iedereen eenvoudig nagaan wat het laatste nieuws over de branden was. 

Inmiddels worden hashtags lang niet meer alleen gebruikt voor dit doeleinde. Er wordt nu juist ook vaak extra informatie mee gegeven (#nofilter), een gevoel mee verkondigd (#zinin), en er wordt geregeld de draak mee gestoken (#kappenmetdiehashtags). Daarnaast zien we de hashtag tegenwoordig ook vaak terug als leus of steunbetuiging na een ingrijpende gebeurtenis, denk aan #jesuischarlie na de aanslag op Charlie Hebdo in 2015. 

De hashtag wordt nog steeds gebruikt op Twitter, maar tiert vooral welig op Instagram. En je ziet - of hoort - hem zelfs af en toe terugkomen in de ‘offline wereld’, bijvoorbeeld in reclames. (NRC)

Vorige Volgende