De Engelse les die sinds 2000 door steeds meer basisscholen vanaf groep 1 wordt aangeboden, heeft niet veel zin. In groep 7, waar alle leerlingen verplicht Engels krijgen, is het niveau van degenen die in groep 1 al met Engels begonnen zijn, niet significant beter dan dat van degenen die pas in groep 7 zijn begonnen. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd aan de Nijmeegse Radboud Universiteit.

De vroege starters kennen niet meer woorden, en zijn ook niet beter in luisteren. Het goede nieuws is dat de lessen geen negatieve effecten op de Nederlandse taalontwikkeling. Het aantal lesuren Engels is te weinig om effect te hebben, aldus de onderzoekster, maar het kan zijn dat een andere didactische aanpak betere resulaten geeft. (Persbericht)

De Leidse taalkundige Lisa Cheng zei een aantal weken geleden ongeveer hetzelfde. Haar onderzoeksrapportage komt later dit jaar beschikbaar. 

In de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen wordt momenteel gediscussieerd over een heel ander aspect van het vroege talenonderwijs. Daar is het plan geopperd om de lessen Engels te vervangen door lessen Pools, Turks of Russisch. (Het Laatste Nieuws)

Vorige