Twee Amsterdamse hogeronderwijsinstellingen hebben een MOOC (‘massive open online course’) ontwikkeld waarmee studenten hun schrijfvaardigheid kunnen verbeteren: ‘Beter schrijven in het hoger onderwijs’. Aanleiding voor de initiatiefnemers, de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en de Universiteit van Amsterdam (UvA), is het advies van de Nederlandse Taalunie om te investeren in effectief schrijfonderwijs. Zo’n twintig procent van alle studenten begint aan zijn studie met een onvoldoende of zelfs zwakke taalbeheersing.

De MOOC is ontwikkeld door docenten Nederlands van de HvA en de UvA op basis van hun praktijkervaring. De onderwerpen die aan bod komen, hebben vooral te maken met de verschillende tekstsoorten die bij het hoger onderwijs horen en met zaken als samenhang aanbrengen en correct formuleren. Volgens Marise van Vliet, een van de betrokken docenten, lopen de studenten vooral op die gebieden tegen problemen aan: “Ze [studenten] weten niet goed wat daarvoor de conventies zijn en hoe ze moeten formuleren in een neutrale en wetenschappelijke stijl. Ook vinden studenten het lastig een tekst over een abstract onderwerp gestructureerd op papier te zetten.”

De MOOC wordt aanstaande vrijdag gelanceerd. Hij is voor iedereen toegankelijk (en gratis te volgen), individueel of in lessituaties. (UvA)

Vorige Volgende