Weinig studenten Nederlands door ‘saai’ schoolvak Nederlands?

In de discussie over de afname van het aantal studenten Nederlands wijzen veel mensen met de beschuldigende vinger naar het schoolvak Nederlands. Dat zou saai zijn, gaat te weinig in op literatuur en te veel op trucjes. Geen wonder dat middelbare scholieren geen zin hebben om hier nóg meer tijd aan te besteden als ze eenmaal gaan studeren. Is die beschuldiging terecht? Is de terugloop van het aantal studenten Nederlands inderdaad grotendeels te wijten aan dat schoolvak?

Als u niet alleen stemt, maar ook een reactie achterlaat (wat we hopen!), zeg er dan nog even bij wat u gestemd hebt. Uw stem wordt niet vermeld bij uw reactie.

Deze poll is gesloten. De uitslag was als volgt:

vooral te wijten aan de saaiheid van het schoolvak Nederlands(177 stemmen, 31%)

te wijten aan heel andere factoren(402 stemmen, 69%)

Velden met een * zijn verplicht.

Reacties Er zijn 51 reacties

Erik

Gezien de auto-correctie en allerlei technische hulpmiddelen menen studenten dat het belang van het Nederlands is afgenomen. Tevens heeft de toename van lessen in het Engels ook invloed op de mening over het belang van het Nederlands. Dat lessen soms saai zijn, ligt vaak niet aan de stof of het vak zelf maar aan het onvermogen van een enkele docent om het interessant te maken. Dus de oplossing ligt in het terugdringen van college’s en lessen in het Engels en het belang van het Nederlands meer benadrukken denk ik.