Weinig studenten Nederlands door ‘saai’ schoolvak Nederlands?

In de discussie over de afname van het aantal studenten Nederlands wijzen veel mensen met de beschuldigende vinger naar het schoolvak Nederlands. Dat zou saai zijn, gaat te weinig in op literatuur en te veel op trucjes. Geen wonder dat middelbare scholieren geen zin hebben om hier nóg meer tijd aan te besteden als ze eenmaal gaan studeren. Is die beschuldiging terecht? Is de terugloop van het aantal studenten Nederlands inderdaad grotendeels te wijten aan dat schoolvak?

Als u niet alleen stemt, maar ook een reactie achterlaat (wat we hopen!), zeg er dan nog even bij wat u gestemd hebt. Uw stem wordt niet vermeld bij uw reactie.

Deze poll is gesloten. De uitslag was als volgt:

vooral te wijten aan de saaiheid van het schoolvak Nederlands(177 stemmen, 31%)

te wijten aan heel andere factoren(402 stemmen, 69%)

Velden met een * zijn verplicht.

Reacties Er zijn 51 reacties

Guido Robbens

Als voor het literatuuronderwijs en voor ‘lekker lezen’ steeds minder tijd wordt ingeruimd, wordt een studie Nederlands aan de universiteit geleidelijk gewurgd.

Marjan van Wijngaarden

Ik vond Nederlands op de middelbare school echt supersaai, maar ik heb toch de lerarenopleiding Nederlands gedaan. Omdat ik (ondanks school) gek was op lezen, schrijven, en nadenken over woorden en taal. Dus ik denk niet dat door de saaie lessen mensen niet meer kiezen voor Nederlands. Eerder denk ik dat Nederlands niet populair meer is, omdat men niet weet wat je er mee kan. Exacte vakken, economie en rechten: daar heb je wat aan. Maar wat moet je nu met Nederlands? Iedereen spreekt dat toch al… Er moet dus beter uitgelegd worden wat je hebt aan deze studie. En misschien ambassadeurs als Wim Daniëls en Paulien Cornelissen inzetten…

Gerjan van Oosten

Taal en wiskunde zijn disciplines waarin regels van kracht zijn. Taal en wiskunde gaat over formele kennis. In wiskunde 2 x 3 = 6 en niet 5 of 7. In taal is ‘hij wordt’ met dt. Ik hoor vaak als argument ‘de mensen begrijpen me toch wel’, maar dat is geen reden om ‘u verzameld kinderpostzegels’ te schrijven. Hoe wil je natuurkunde studeren of IT-professional worden als je geen wiskunde beheerst? Hoe wil je een andere taal leren als je je moerstaal niet beheerst? Taal is niet saai, taal is boeiend! Je moet alleen een beetje moeite doen om taal te beheersen. Als je foutloos onder woorden kunt brengen wat je bezighoudt, zou je je naar mijn idee een gelukkig mens moeten voelen.

voskuilen

Het Nederlands mag geen saai gegeven zijn met alleen maar trucjes. Er zijn veel factoren waarom de studie niet aantrekkelijk is. Wanneer de ‘trucjes’ van de spelling er niet op de basisschool ingeheid zijn, blijft de ‘taal’ moeilijk. Taal is zoveel meer dan de spelling trucjes. De leerkracht dient zelf enthousiast te zijn. Hoe is het te verklaren dat er meer Duitse jonge mensen Nederlands studeren dan Nederlanders?

Carolien Van den Neste

In de afgelopen jaren hebben we zo vaak te horen gekregen ‘jongens en meisjes, kies exact. Die mensen hebben we nodig.’ Er wordt vaak bijgezegd dat je, als je slim bent, zeker een exact vak moet kiezen en toch zeker geen taal. Als samenleving hebben we dus behoorlijk ons best gedaan om de talen in het algemeen, Nederlands in het bijzonder uit de markt te prijzen. Hoe verrast kun je dan zijn door de huidige ontwikkelingen?
Waarom is de interesse in een studie Communicatie enorm groot en in de taal Nederlands zo beroerd laag? Dat raakt toch aan elkaar, zou je denken. Het is daarom zeker ook een imagoprobleem. Daar hebben we als docenten Nederlands zelf een verantwoordelijkheid in, bijvoorbeeld door het vak te promoten, bijvoorbeeld als pws-onderwerp.

Jan

Ik heb altijd begrepen dat ‘saai’ eigenlijk ‘te makkelijk’ betekent. Nederlands is zeker geen makkelijke taal, dus dit kan niet het kernprobleem zijn. Mogelijk zien veel studenten die Nederlands als moedertaal hebben er juist te weinig uitdaging in? Ze beheersen dat immers al tot in de puntjes… Dat heeft niets met het vak zelf te maken.
We leven in een samenleving, die steeds internationaler wordt. Hierdoor is het niet onlogisch dat de aandacht voor vreemde talen toeneemt, zowel in dagelijks gebruik, als in studies. In het grotere geheel verliest het Nederlands aan gewicht, ook dat is niet iets waar het schoolvak Nederlands veel aan kan veranderen.
Ik ben zelf docent Nederlands in opleiding en ik weiger te accepteren dat ik studeer voor een saai vak! Ik kom uit financiële sector en dát is pas saai! Een taal in het algemeen en Nederlands in het bijzonder leent zich bij uitstek voor creativiteit, speelsheid, plezier en koppeling met de actualiteit. Het is aan de docent om dit voor de dag te brengen, immers het succes van elk vak staat of valt met het enthousiasme dat een docent erin kan stoppen en uit kan stralen. Als het niet leuk is, moet je het leuk maken!

Arjen Florijn

Er is veel te veel nadruk op nuttigheid, daar word je niet blij van op school en het is ook niet erg nuttig, het is vooral heel saai. Ik ben het eens met het commentaar van Aleid Truijens en Sylvia Witteman in de Volkskrant. Welke gek haalt het bij voorbeeld in zijn hoofd om de Max Havelaar te gaan ‘hertalen’? Wat een treurnis. Ik vind overigens dat je over literatuur ook niet te veel moet zeuren, gewoon lekker lezen.

Luuk Woltring

Ik ben bang dat het beeld heerst dat het Nederlands op universiteiten en hogescholen langzaamaan wordt verdrongen door het Engels. Er spelen natuurlijk meer factoren mee maar dit dit gevoel zal zeker bijdragen aan de malaise waar het onderwijs in het Nederlands last van heeft.

Gert Rijlaarsdam

Zo ingewikkeld, dit probleem, en zo makkelijk om te wijzen naar anderen. Universiteiten hebben zelf de studies helemaal anders ingericht dan via disciplines. Dat deden ze omdat ze studenten willen blijven trekken. die kiezen nu voor de aantrekkelijke studies, met mooie namen, etc. Als je daarvoor kiest als universiteitn dan trekken studenten weg van de disciplinaire studies. De universiteit is steeds mee een algemeen vormend onderwijs geworden, academische vorming in een bepaald gebied, een ‘domein’van werk en professie. Zulke dingen komen, en gaan.

Sunnyva

Volgens mij ligt het gebrek aan interesse voor het vak Nederlands ook aan het feit dat het een onduidelijk vak is, op de middelbare school bedoel ik. Wat is nu eigenlijk het leerdoel? In mijn tijd gaf een stel linkse types ons vooral “indoctrinatie” tijdens het vak Nederlands. We moesten projekten doen in groepjes en betogen schrijven over de tweede wereldoorlog, heel vreemd allemaal. Van literatuur en grammatica leerden we niets. Op de universiteit volgde ik een paar vakken bij Nederlands en leerde over de structuur van onze taal en werkte mee aan onderzoekjes, heel leuk. Dan merk je hoe weinig je weet over onze eigen taal. Dus begin op scholen het leerdoel goed vast te stellen. Leer kinderen over de geschiedenis van onze literatuur en taal en laat ze zelf moderne varianten van de taal inbrengen. Verder sluit ik me aan bij Naomi Jansen.