Turkse lessen blijven aanbieden?

In Gent zijn naschoolse Turkse taallessen voor jonge kinderen onder vuur komen te liggen. Volgens de staatssecretaris voor Gelijke Kansen staan de lessen integratie in de weg. De ouders van de kinderen zeggen juist dat de kinderen zó geïntegreerd zijn dat ze het Turks amper nog beheersen, en dat de lessen de kinderen helpen te communiceren met hun Turkse familie. De leerkrachten worden betaald door de Turkse overheid.

Deze poll is gesloten. De uitslag was als volgt:

Turkse lessen verbieden(77 stemmen, 43%)

Turkse lessen blijven aanbieden(103 stemmen, 58%)

Wilt u een reactie plaatsen? Accepteer dan eerst onze cookies.

Reacties Er zijn 5 reacties

Hennie Hofman

De leerkrachten worden betaald door de Turkse overheid, zo lijkt het te gaan om een bijdrage. Behoorlijk vooringenomen (wellicht onbewust) om te stellen dat de overheid zich dan bemoeit met het buitenland, nergens maak ik uit op dat er politieke invloeden aanwezig zijn in deze stelling.
Ook zie ik in de reacties dat ouders en kinderen ook in hun vrije tijd vrijwillig taalles kunnen nemen, maar ik lees nergens dat de gesubsidieerde taallessen verplicht worden. Ook vind ik het verontrustend dat er angstig wordt gereageerd op buitenlandse, nota bene taaldocenten. Waarom zouden docenten uit Turkije een probleem moeten zijn?
Ook geloof ik niet dat er geen naschoolse Nederlandse-/Vlaamse-/Franse aangeboden worden. En is dat wel het geval, denk ik een subsidiering vanuit de aangaande overheid een prachtig initiatief is.
Er is niks mis met extra curriculum, helemaal niet als het verder niets in de weg zit. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat je er als ouder op tegen bent dat je kind de optie heeft wekelijks extra lessen in je moedertaal te krijgen.

Eva

Buitenlandse overheid zouden eigenlijk zo min mogelijk bemoeienissen (ook al wordt er alleen maar taalles gegeven) mogen hebben in een ander land, in dit geval België. De Belgische overheid mag zich in die landen toch ook nergens mee bemoeien?Zijn de kinderen goed in België en geïntegreerd en dan nog is het niet goed! Het belangrijkste is toch zeker dat deze/onze kinderen goed kunnen functioneren in de maatschappij en op de Belgische arbeidsmarkt. Die naschoolse taallessen (maakt niet uit om welke 2e taal het gaat!) zijn helemaal niet nodig, want in hun vrije tijd kunnen ouders én kinderen zelf (maakt niet uit welke taal!!) taalles nemen als ze dit graag willen en dat vele Turkse kinderen doen dit al (en bv ook Chinese kinderen)Tegenwoordig zijn er voldoende mogelijkheden om anderen (die dezelfde taal vlot willen kunnen spreken) te ontmoeten en deze contacten te onderhouden. Denk hierbij bv aan verenigingsleven en laagdrempelige ( vaak gesubsidieerd) ontmoetingsmomenten/koffie uurtje/cursus in buurthuizen, dus daar hebben wij buitenlandse overheden helemaal niet voor nodig. Er zouden juist naschoolse (grammatica)Nederlandse-/Vlaamse-/Franse lessen gegeven moeten worden, want dát zijn dé talen die kinderen/jongeren goed moeten beheersen (ook schriftelijk) vóórdat ze eventueel naar (vervolg)opleidingen kunnen doorstromen en op de arbeidsmarkt aan de slag kunnen gaan. Begrijp me goed, een 2e (moeder)taal goed kunnen beheersen is fantastisch, alleen naast het Nederlands of Frans hebben kinderen toch al een verplichte 2e taal in het vakkenpakket? En dan moeten ze daarbovenop ook nog de 2e moedertaal goed leren beheersen? Mogen onze kinderen (en tieners) misschien ook nog dagelijks genoeg vrije tijd hebben, waarin ze helemaal niks met “school” hebben te maken?

Jorge

Het probleem is, wat mij betreft, vooral dat ambtenaren vanuit Turkije naar hier gestuurd worden. Zijn er geen Turkse Belgen die deze lessen kunnen geven?

Andrea

Als kind van een Duitse moeder en Nederlandse vader, sprak ik thuis met beide ouders Nederlands. Doordat we echter veel vakanties bij familie in Duitsland doorbrachten, kon ik me ook in het Duits aardig redden en weliswaar niet foutloos maar toch prima met Oma, ooms, tantes, neefjes, nichtjes, vriendjes en vriendinnetjes communiceren. Op de HAVO leerde ik er weliswaar nog eens een hoop bij, vooral op het gebied van grammatica, maar mijn Duitse spreekvaardigheid heb ik te danken aan het contact met familie.
Ik kan me voorstellen dat dat bij de tweede of derde generatie Turken in Nederland of België anders ligt. Dat zowel hun ouders als grootouders Nederlands met ze spreken en dat ze niet zo vaak naar Turkije kunnen als wij - toch minstens twee keer per jaar - naar Duitsland gingen. Ik kan me voorstellen dat er daarom behoefte is aan Turkse taallessen zodat ze, als ze dan eens een keertje wel gaan, toch met hun familieleden daar kunnen communiceren.

Jacob

Mensen die Turkse taallessen willen verbieden, onderschatten de waarde van tweetalig opgevoedde jongeren. Op alle mogelijk manieren zouden we dat moeten aanmoedigen!

Door deze website te gebruiken accepteert u de cookies zoals beschreven in het cookiebeleid.

OK