Schoolvak Nederlands opsplitsen?

Docent Nederlands Peter Kortz betoogde onlangs in de Volkskrant dat het schoolvak Nederlands in de huidige vorm niet voldoet, omdat het alleen nog communicatieonderwijs is. Daar moet verandering in komen, bijvoorbeeld door naast letterkunde en taalbeheersing ook taalkunde te gaan onderwijzen.
Een oplossing voor deze problematiek zou kunnen zijn dat Nederlands opgesplitst wordt in drie vakken: literatuur, communicatie en taalkunde. Is dat wenselijk? Moet het vak Nederlands worden opgesplitst in deze drie onderdelen?

Deze poll is gesloten. De uitslag was als volgt:

ja(264 stemmen, 69%)

nee(117 stemmen, 31%)

Velden met een * zijn verplicht.

Reacties Er zijn 26 reacties

Esther van Berkel

Splitsen is alleen zinvol als alledrie de onderdelen verplicht blijven!!!

Thuijls

Deel de mening van reintjes (12 oktober 2015) volledig. Docenten kunnen dan afhankelijk van de opleiding accenten leggen. Het is evident dat in het beroepsonderwijs andere zaken aan de orde moeten komen dan in het algemeen vormend onderwijs.

Emmy

Ik zie het al voor me: dan schrijven de leerlingen straks een stuk over een of ander literatuuronderwerp, en dan mogen spelfouten niet meegeteld worden, omdat die onder taalkunde vallen.

Casper Markesteijn

Alles hangt met alles samen, communicatie, literatuur en taalkunde. Onder dat laatste moet dan wel vooral verstaan worden: leren kijken naar allerlei uitingen van taal, zowel mondeling als schriftelijk. Onder dat laatste wordt dus o.a. literatuur verstaan en, hoe aardig, ook allerlei vormen van communicatie. Dan zijn we waar we willen zijn: samenhang tussen onderdelen van onze taal. Dat geldt ook voor alle andere talen.

Michel Vollebregt

Zullen we dan meteen wiskunde splitsen in analyse, algebra, kansrekening en logica? En soortgelijke splitsingen voor andere vakken invoeren? Dan kunnen scholieren straks 40 of meer hele gespecialiseerde vakken volgen. Een slecht plan. Laat die specialisatie over aan vervolgopleidingen, en laat het middelbare onderwijs vooral breed en algemeen zijn.

Robert Kirsner

Het is een goed idee MITS alle 3 componenten verplicht worden!

Anna Crevits

Die 3 onderdelen zijn beslist zinvol en al aan de orde in Vlaanderen. Ook bij ons echter voldoet het onderwijs Nederlands niet meer. De grote schuldige volgens mij is het te beperkte aantal lesuren (momenteel 3 uren in de hoogste 2 jaren van de algemene/technische richtingen). Er is echt iets fundamenteels loos als de leerlingen creatiever denken in het Engels en hun moedertaal globaal niet meer op dat hogere level krijgen van genuanceerd, figuurlijk, speels taalgebruik in alle 4 de vaardigheden. Veel werk aan de taalwinkel dus en nood aan meer ambitie!

Leeeooo

Meer richten op literatuur en taalkunde lijkt mij erg belangrijk, maar ik denk niet dat t gesplitst moet worden. Dan is er geen samenhang tussen de onderdelen, en juist die samenhang maakt dat je t nut en de theorie van de onderdelen begrijpt. Meer vakken betekent meer uren en die zijn niet beschikbaar. Oplossing: leerlingen moeten kiezen tussen de drie onderdelen, maar dan mis je dus wel twee andere vakken die net zo belangrijk voor je taal en ontwikkeling. Betere oplossing: met twee uurtjes Nederlands en wat minder focus op spelling/grammatica en zakelijk schrijven moet dat lukken.

Johan Schipper

Het vak Nederlands is in de bovenbouw havo/vwo een aantal jaren gesplitst geweest in letterkunde en ... eh ... de rest. Letterkunde werd zelfs gecombineerd met die van andere talen, d.w.z. er kwam ten minste een combinatiecijfer. Scholen konden ervoor kiezen die gecombineerde letterkunde door één docent te laten geven. In de praktijk bleef iedereen zijn eigen vak geven.
In de zogeheten Vernieuwde Tweede Fase is die scheiding weer opgeheven.

Gerard

Slecht en onzalig plan. Ik zie het verschijnen in de glazen bol die hier voor me staat. Dit idee gaat na een paar jaar leiden tot de roep om vakoverstijgende projecten binnen de diverse onderdelen van het Nederlands.
Liever zie ik dat er meer les- en voorbereidingstijd komt om de diepte in te gaan bij alle onderdelen, inclusief taalkunde en dat we tegelijkertijd eens ophouden om wat op de beroepsopleidingen en de universiteiten hoort, zoals onderzoek doen, naar het voortgezet onderwijs te halen. Wat is dat toch dat iedereen die academische wereld binnen het VO wil zien verschijnen? De docent Nederlandse taal hoort algemeen voortgezet en voorbereidend wetenschappelijk onderwijs te geven en niet het hoger of wetenschappelijke onderwijs zelf. Dus!