Moeten filmpjes voor de kleinsten in onberispelijk Nederlands?

Op Facebook woedt een discussie over een konijn in een Ketnet-filmpje dat de sterke werkwoorden nog niet beheerst. Het konijn zegt ‘helpte’, ‘neemde’ en ‘geefde’. Is dat een leuke nabootsing van de taal die kleine kinderen spreken, of is het pedagogisch onverantwoord?

Deze poll is gesloten. De uitslag was als volgt:

geen probleem(211 stemmen, 15%)

pedagogisch onverantwoord(1204 stemmen, 85%)

Velden met een * zijn verplicht.

Reacties Er zijn 118 reacties

Annemoon van den Broek

Het wonderlijke is dat heel jonge kinderen zulke fouten zelf maken: ze hebben nog nooit iemand ‘helpte’ horen zeggen, ze hebben nog nooit van grammatica of syntaxis gehoord, maar ze vervoegen een sterk werkwoord zelf volgens de standaardregels van het zwakke werkwoord. Ergens in hun hoofd zit dus al een soort systeem waarmee ze taalregels kunnen toepassen. Kinderen blijken dat in alle talen te doen. Geweldig, wat die hersentjes al kunnen! En dergelijke fouten verdwijnen vanzelf, omdat ze verbeterd worden en/of omdat kinderen ontdekken dat andere mensen het anders doen.
Ik denk dat het geen kwaad kan, zulke foutjes in en kinderfimpje, ze worden in het dagelijks leven wel gecorrigeerd, maar speciaal grappig of pedagogisch verantwoord kan ik het ook niet vinden.

Pieter Harcksen

Ik vind het slechts acceptabel wanneer in het script het konijn wordt verbeterd. Dan heeft de gecorrigeerde fout educatieve waarde.

Aard Zwaal

Waarom zouden er eigenlijk nog sterke werkwoorden bestaan? Ik zie geen meerwaarde. Alle werkwoorden mogen zwak worden. Taal evolueert toch?

Hein Schuiten

Dit is zo ontzettend dom en heel erg onverantwoord…. Of zouden de makers van het filmpje zelf niet weten hoe het hoort?

Henk van Aert

Tot mijn vijfde jaar sprak ik het plaatselijk dialect. Op de lagere school werd het Standaardnederlands er bij me ingepompt. Mijn leraar Nederlands op de middelbare school leerde ons ook Afrikaans. Bij mijn studie biologie aan de universiteit werd ik ,om de oren geslagen’ met de daarbij behorende vaktaal. Nu ik met pensioen ben, schrijf ik regelmatig stukjes in een plaatselijke krant … in ons dialect. Taal is leuk en kneedbaar!

Herma van den Brand

Prima! Het konijn heeft de vervoeging van de werwoordspelling inmiddels onder de knie! Bovendien realiseren sommige kinderen nu dat er ook uitzonderingen op regels bestaan.

kees

het is gewoon foutief Nederlands (of is het fout Nederlands) en dus zeer ongewenst!

P A Meijer

Waarom zouden we kinderen zo’n tekort aan intelligentie toeschrijven? De juiste vormen zijn misschien niet instantelijk helder voor de kinderen, maar bieden mogelijkheden de taal te leren, ze leren het razendsnel. De genoemde zwakke vormen van de sterke werkwoorden vind ik net zo verwerpelijk als baby’s in de derde persoon toespreken (mamma gaat nu even boodschappen doen i.p.v ik ga even boodschappen doen) en andere vormen van gebrabbel.

Elsbeth Scholtes

Beter van niet. Kinderen kijken meestal vaker naar zo’n filmpje dan alleen maar één keer!

Karijn Helsloot

Zorg dat je als ouder met je kind meekijkt, dan kun je dit soort ‘fouten’ benoemen en corrigeren. Daar leren kinderen van. De keuzemogelijkheid ‘geen probleem’ is niet helemaal gelukkig. Ik zou zeggen ‘pedagogisch verantwoord’ of ‘pedagogisch onverantwoord’.