Les in handschrift: stimuleren of afbouwen?

Over een paar dagen begint de Week van het Handschrift. Wat vindt u? Verdient het handschrift veel aandacht in het onderwijs, of kunnen kinderen beter andere dingen leren, nu toch bijna alles elektronisch gaat?

Deze poll is gesloten. De uitslag was als volgt:

meer gaan stimuleren(1034 stemmen, 81%)

op dit niveau behouden(211 stemmen, 16%)

afbouwen en de lestijd besteden aan nuttiger dingen(35 stemmen, 3%)

Velden met een * zijn verplicht.

Reacties Er zijn 93 reacties

T.S. Glastra

Niet alleen schrijven van letters maar ook van cijfers. Vooral dit laatste anders kunnen ze later niet optellen e.d.
Als ze letters kunnen schrijven kunnen ze m.i. ook beter lezen

Thomas Gresnich

Het is zoveel meer persoonlijk om met een mooi handschrift een kaart of een brief te sturen. En erg leuk om te doen. Je kunt ook experimenteren welk handschrift het beste bij jouw persoonlijkheid past

B.M.Werkhoven

Zeker niet verwaarlozen! Het handschrift kan veel verklaren over het karakter van de schrijver (gebruiker).

ERIK

Heel duidelijk dat door zelf te kunnen schrijven is een mens meer capabel.

Evelyn Helmich

Ik werk als remedial teacher in het voortgezet onderwijs. Op school zien wij veel kinderen met niet of nauwelijks leesbare handschriften. Kinderen gebruiken geen hoofdletters, of schrijven sommige letters (H,K,L,B) altijd als hoofdletter, ook midden in een woord. Ze gebruiken geen spaties, of ook midden in een woord. Sommigen weten niet dat er letters bestaan die onder de regel uitkomen. De regels dansen op en neer. Echt niet te lezen. Het is mijn vak niet, maar het is wel mijn taak om dit met de kinderen goed te krijgen. Onwillekeurig denk ik dan: Waarom doet de basisschool dit niet gewoon? Dat is toch hun taak? Sommige docenten kunnen of willen (terecht) geen onleesbare proefwerken nakijken. Aantekeningen zijn ook onduidelijk en daardoor moeilijk te leren. Vermoedelijk is het niet toevallig dat deze leerlingen vaak dezelfde zijn die ook zwak zijn in spelling, formuleren, tekenen en organisatie van het schoolwerk. Leesbaar schrijven is één van de vele vaardigheden die steeds minder aandacht krijgen in het basisonderwijs. Geen goede zaak!

S.K. Sailing

Handschrift aanleren, natuurlijk - zolang dat “politiek” nog realiseerbaar is.
Ze worden als steeds achterlijker - qua ontwikkeling, bedoel ik.

Cinta

Een expertvergadering. Veel mensen in pak. Alle leeftijden. Iedereen heeft mobiel, laptop of tablet. Maar tijdens de bijeenkomst wordt er door bijna alle aanwezigen met de hand aantekeningen gemaakt.
(Met de hand) schrijven maakt leren en verwerken van lesstof op een ander niveau mogelijk. En ook ansichtkaarten en papieren brieven zullen niet verdwijnen maar eerder, net als het cassettebandje, een come-back gaan maken. Schrijven is niet dood. Laten we het ambacht in ere houden!

Van Goethem Christel

Schrijven hoort bij fijne motoriek, vind ik, en is dus toch wel belangrijk voor de ontwikkeling van een kind.

Jos Schmeetz

Elk kind heeft z’n eigen persoonlijkheid; is mens in wording.
Elk kind heeft z’n eigen geestelijke en fysieke ontwikkeling.
Elk kind heeft z’n eigen stemgeluid en stemming.
Bij het aanleren van de vaardigheden van een handschrift wordt de basis gelegd om de spreektaal (audio) om te zetten in beeldtaal (visueel) met schrifttekens.
Tevens is het fysieke handschrift oefenen met juiste middelen een stimulans voor de ontwikkeling van neurale verbindingen in z’n brein.  Oog-hand coördinatie. Visualisatie van hetgeen je gaat opschrijven etc. etc.
Als een handschrift pedagisch verantwoord aan het kind wordt aangeleerd, heeft dit voor de mens in wording voordeel bij de taal/spraak ontwikkeling en studeren in het algemeen. De kracht zit ‘m namelijk in de vertraging.
Daarnaast kun je met een goed ontwikkeld handschrift, op papier, je stemming en kunde laten zien, door het gebruikte type karakters, indruk op het papier, etc etc.
Om het kort samen te vatten: Wie schrijft, die blijft.

Aartje Schoemaker

Voor de redenen waarom we in dit digitale tijdperk nog moeten blijven schrijven zie http://www.handschriftontwikkeling.nl/Waarom nog schrijven met de hand? Daarom nog schrijven met de hand!
De hersenen van jong en oud hebben er baat bij.