Les in handschrift: stimuleren of afbouwen?

Over een paar dagen begint de Week van het Handschrift. Wat vindt u? Verdient het handschrift veel aandacht in het onderwijs, of kunnen kinderen beter andere dingen leren, nu toch bijna alles elektronisch gaat?

Deze poll is gesloten. De uitslag was als volgt:

meer gaan stimuleren(1034 stemmen, 81%)

op dit niveau behouden(211 stemmen, 16%)

afbouwen en de lestijd besteden aan nuttiger dingen(35 stemmen, 3%)

Wilt u een reactie plaatsen? Accepteer dan eerst onze cookies.

Reacties Er zijn 93 reacties

Kamrtyrasa

Een net handschrift is niet alleen mooi en daardoor makkelijk te lezen maar verbetert ook automatisch de kennis van de taal en het foutloos schrijven. Je wilt immers geen brief schrijven met (veel) fouten, doorhalingen en verbeteringen.> TellPopeyes

Truus van Warmerdam

Ik denk dat met de hand schrijven altijd belangrijk blijft voor het interneren van informatie. Ook voor het woordbeeld is het belangrijk dat de hand het woord vormt; de hand heeft ook een soort geheugen. Denk maar eens aan bijvoorbeeld pianospelen uit het hoofd: als je hoofd het op een bepaald moment niet meer weet, spelen je handen verder. Tot slot: wat is er mooier, persoonlijker, liever, dan een met de hand geschreven tekst?

pauline van der Horst

Met de hand schrijven structureert je gedachten, stimuleert je geheugen, ten dienste van alle andere vakken, concentratie, persoonlijk uitingsmiddel, groot cultuurgoed, niet stroomafhankelijk, lichtgewicht én goedkoop. Voor iedereen toegankelijk en als wereldburger overal te gebruiken. Kinderen leren sneller lezen, embodied cognition, bij beta vakken onmisbaar

Sabrine van Everdingen

Vandaag op de officiële dag van het handschrift zie ik dat er al meer dan 1000 stemmen zijn voor meer stimuleren van het handschrift. Dat doet mij deugd, want ik ben zelf een groot voorstander van het stimuleren van een functioneel handschrift. In onderstaande reacties worden al goede argumenten gegeven, waar ik achter sta. Met de hand schrijven structureert je gedachten, stimuleert je geheugen, ten dienste van alle andere vakken, concentratie, persoonlijk uitingsmiddel, groot cultuurgoed, niet stroomafhankelijk, lichtgewicht én goedkoop. Voor iedereen toegankelijk en als wereldburger overal te gebruiken. Kinderen leren sneller lezen, embodied cognition, bij beta vakken onmisbaar etc. Onze hersenen zijn nog niet zo mee geëvolueerd dan wat er technisch mogelijk is. Wat misschien ook weinig mensen weten is dat handschriftontwikkeling binnen de kerndoelen van het basisonderwijs binnen Nederlands valt. Binnen Curriculum.nu valt het ook binnen het leergebied Nederlands. Maar op wat voor manier krijgt het straks zijn plek? Op dit moment is alles wat met schrijven te maken heeft, grotendeels stellen. Door dit homoniemprobleem is het vakgebied handschriftonderwijs in het verleden ook letterlijk vergeten. Voor de medestanders is het dan ook aan te bevelen om dit ook kenbaar te maken bij http://www.curriculum.nu. Zij staan open voor reacties uit het veld, maar dan moet het veld wel weten dat handschriftontwikkeling ook binnen het leerdomein Nederlands valt en dat is helaas niet het geval. Zelfs veel neerlandici weten niet dat dit deelgebied hieronder valt. Vandaar dat ik verrast was om deze Poll op deze site te vinden. Misschien aardig voor een vervolgartikel. Maar voor nu…..Geef handschriftonderwijs de plek die het verdient en blijf stemmen !

Wijnie Kats

Vroeger kraste men met stokken of houtskool op rotswanden, daarna maakte men tabletten met hamer en beitel. In de Middeleeuwen maakten de monniken prachtige manuscripten met de ganzenveer, daarna volgde de kroontjespen, de vulpen om uit te komen bij de balpen. We rijden tegenwoordig in auto’s en niet meer in ossenkarren, dus blijkbaar verandert alles en moet alles sneller, hoger, beter enz.  Schrijven doen we nu op een toetsenbord of klavier en dan wordt er een voorgeprogrammeerd lettertje gefabriceerd, ondanks veel keuzemogelijkheden vrij onpersoonlijk en daarom kunnen onze schrijfsels al lang niet meer tippen aan de kunstwerken van vroeger. Denk ook eens aan de hiërogliefen, afbeelding voor afbeelding, grote kunst. Moet dit alles verloren gaan in dit liever gisteren, dan vandaag tijdperk ? Ik denk dat het geen kwaad kan om schrijven gelijk te stellen met tekenen en kinderen de keus laten maken waarin ze verder willen specialiseren, of eventueel beide vakken. Schrijven gelijkstellen met kunst, wat het uiteindelijk ook is. Moet de Nachtwacht naar de kelder nu we er ook een print of zelfs een 3D afbeelding van zouden kunnen maken ? Zullen we de manuscripten van de monniken maar weggooien ?  Vul verder maar zelf in…

Frans Epping

Een knopje indrukken kan iedereen, maar een letter is altijd nog een vorm in oneindige variaties. Het vormgevoel stimuleren is een ontdekkingsreis ! Vormgevoel is de basis van alles. Mijn eerste laptop was een vierkante bak. Daarna werd het breder en platter en is nu zelfs ingebouwd in een oude radio uit de 40-50 tiger jaren. Wat een uitdaging ! Wie kan een laptop ontwikkelen met letters uit het verleden. Wie kan een kunstwerk maken van een letter van 3 meter ?
Frans kan het ! Ontwerp een ronde laptop ! Of een laptop in Gotische stijl….........wauw.  En dat alles met de hand, de rest doen de maschines.
De eerste robot die ik ontmoet die hetzelfde kan als ik moet ik nog ontmoeten.
En geboren word een robot zowieso niet.
Gevoel voor vorm, kleur kan niet gereproduceerd worden. Het komt uit de mens met zijn haar ervaringen. Een robot is een verzamelbeest. Kan de mens ook maar ziet meer en bovenal voelt meer. Dus staan wij nog steeds op de eerste plaats.
Ik zei tegen de beste robot ter wereld….......kun je mijn naam schrijven ? JA DAT KAN IK. MET gevoel ?..........DEFINIEER GEVOEL..Ik naar huis en dacht laat maar.
Volgende dag ...zei tegen het ...wat is de mooiste letter ? HEt zei DEFINEER MOOI…
Ik weer naar huis en dacht ik doe het zelf !
Mooi weer met gevoel aan het werk te kunnen.
Liefs Frans DEFINIEER LIEF na ja….............een robot kun je dat niet leren.

Ria

Handschriftontwikkeling blijft belangrijk. het is ook goed voor het leerproces , het ondersteunen van het geheugen en verder ook goed voor ontwikkeling van de fijne motoriek.

Ietje Pinckers

Een goed leesbaar handschrift blijft noodzakelijk.
Soms sta ik perplex als ik zie hoe hoogopeleide mensen zo onhandig iets opschrijven, met hanepoten. Alsof ze analphabeth zijn. Het maakt geen goede indruk en is knap lastig voor degene voor wie het geschrevene bedoeld is. Zit je een tijd te puzzlen om te kunnen lezen wat er staat.

Jeanne Oomen

Schrijven blijft een cruciale rol vervullen bij de verwerking van informatie, voor iedereen belangrijk dus!

Martin Keulen

Alle goede argumenten voor het behoud van handschrift heb ik voorbij zien komen. Prima dat er hiervoor ook links naar relevante onderzoeken en/ of artikelen werden genoemd. Het aanvankelijk schrijven versterkt mede het beginnende leesonderwijs en een bijkomend effect is naast de fijne motoriek ook de ruimtelijke oriëntatie en concentratie.
En niet in de laatste plaats het plezier dat kleine kinderen hebben als zelfgemaakte letters een plek gaan krijgen in een verhaal.
Herhaalde malen heb ik daarnaast ook een pleidooi gehouden voor toetsenbordvaardigheden in het curriculum, omdat kinderen ook leven in de 21e eeuw.

Door deze website te gebruiken accepteert u de cookies zoals beschreven in het cookiebeleid.

OK