ExpressionEngine forums
Welkom Gast Inloggen Registreer Ledenlijst
Uitgebreid zoeken
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Onthouden? Wachtwoord vergeten?
U bent hier: Home  >  Spelling, grammatica en wat dies meer zij  >  Grammatica  >  Thread

“speelt"of “spelen”?

Hukelfrukel
Gepost: 01 mei 2012 15:29  
Beginner
Rank
Aantal reacties 3
Lid sinds mei 2012

slogan: “Als zacht en sterk een rol speelt”

Mijns inziens: “Als zacht en sterk een rol spelen”

oh oh

Bekijk profiel

Amperbroekie
Gepost: 03 mei 2012 09:33   [ # 1 ]  
Lid
RankRankRank
Aantal reacties 82
Lid sinds september 2011
Hukelfrukel - 01 mei 2012 03:29 PM

Mijns inziens een prima zin. Ik denk dat “speelt” hier heel goed te verdedigen is, als bedoelt wordt dat “het zacht en sterk zijn” van het desbetreffende product een rol speelt. Ik denk dat “zacht” en “sterk” hier dan een eenheid vormen als verkorte versie van “zacht en sterk zijn”; in dat geval zou het om een enkelvoudige persoonsvorm gaan.

Volgens mij is dit dan van dezelfde orde als de volgende zin over “twee treinen extra zullen” en “twee treinen extra zal” op de taaladviessite van ‘Onze Taal’:
‘Als men zo veel bezoekers verwacht, zal twee treinen extra zeker niet voldoende zijn.’
(Bron: http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/twee-treinen-extra-is-zijn-voldoende)

Bekijk profiel

Hukelfrukel
Gepost: 03 mei 2012 09:49   [ # 2 ]  
Beginner
Rank
Aantal reacties 3
Lid sinds mei 2012

Het zal dan wel juist gerekend worden maar ik vind het een verloedering van de Nederlandse taal. Ook al is het een combinatie, de combinatie bestaat uit meer factoren waardoor het wat mij betreft een meervoudsvorm is. oh oh

Bekijk profiel

Amperbroekie
Gepost: 03 mei 2012 11:18   [ # 3 ]  
Lid
RankRankRank
Aantal reacties 82
Lid sinds september 2011

Ik weet niet of de ene manier van formuleren ouder is dan de andere en of het hier om taalverloedering gaat bij het gebruik van het enkelvoud.
Kwam trouwens een toepasselijker taaladvies tegen; misschien dat dat wat meer duidelijkheid verschaft:
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/jong-en-oud-vermaakte-vermaakten-zich

Bekijk profiel

Hukelfrukel
Gepost: 03 mei 2012 11:43   [ # 4 ]  
Beginner
Rank
Aantal reacties 3
Lid sinds mei 2012

Dank voor de link. Jammer dat ik de regels niet kan veranderen want ik vind het nog steeds niet correct. Ik zal er helaas mee moeten leren leven ben ik bang. downerzipper

Bekijk profiel

Desoxyribonucleinezuur
Gepost: 07 mei 2012 14:55   [ # 5 ]  
Senior lid
RankRankRankRank
Aantal reacties 574
Lid sinds september 2011
Amperbroekie - 03 mei 2012 09:33 AM
Hukelfrukel - 01 mei 2012 03:29 PM

Mijns inziens een prima zin. Ik denk dat “speelt” hier heel goed te verdedigen is, als bedoelt wordt dat “het zacht en sterk zijn” van het desbetreffende product een rol speelt. Ik denk dat “zacht” en “sterk” hier dan een eenheid vormen als verkorte versie van “zacht en sterk zijn”; in dat geval zou het om een enkelvoudige persoonsvorm gaan.

Volgens mij is dit dan van dezelfde orde als de volgende zin over “twee treinen extra zullen” en “twee treinen extra zal” op de taaladviessite van ‘Onze Taal’:
‘Als men zo veel bezoekers verwacht, zal twee treinen extra zeker niet voldoende zijn.’
(Bron: http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/twee-treinen-extra-is-zijn-voldoende)

Allebei even goed.

Bekijk profiel

IDicoon ipv gravatar
Gepost: 28 september 2012 22:37   [ # 6 ]  
Senior lid
RankRankRankRank
Aantal reacties 841
Lid sinds september 2012

Wel zeer aangenaam, te merken dat het hier eindelijk meer en meer, over Onze Taal gaat.

Handtekening 

Struikelen doe ik zeker !!!

Bekijk profiel

‹‹ Drinkt deze kat bier, of doet z’n baasje dat?      meervoud: overal een s achter plakken?? ››
Forumstatistieken
Het hoogste aantal bezoekers was 1468, op 14 november 2012 19:03
Totaal aantal geregistreerde leden 2326
Totaal aantal topics: 354
Totaal aantal reacties: 1756
Totaal aantal reacties: 2110
Totaal aantal aangemelde gebruikers: 1
Totaal aantal anonieme gebruikers: 1
Totaal aantal gasten: 903

Nieuwste leden: ,  ,  ,  ,  JodiePott,  mediatheek-klc-sittard@fontys.nl,  ,  anneschepers@live.nl,  , 
Actieve leden: IDicoon ipv gravatar