Vandaag was mijn geduld op.
Ik ben geen purist, maak regelmatig een foutje of wat, laat het schrijven van polemieken graag over aan anderen en begrijp zelfs dat onze taal zich ontwikkelt. Maar jongens, jongens, wat worden er op Nu.nl toch veel irritante fouten neergeschreven. Een poosje heb ik nog gedacht, dat ik wellicht wat achter begon te lopen, misschien kwam het omdat Nu.nl mogelijk in Amsterdamse contreien zetelt en daar gebruiken ze wel meer woorden anders (en aangezien ze wat minder met de rest van Nederland converseren, laat staan zich er iets aan gelegen laten liggen, krijg je dan snel een afwijking van de zuivere leer).
Zo dacht ik aanvankelijk, gut, tegenwoordig zet je achter alle bijvoeglijke naamwoorden gewoon een -e, altijd “de” ervoor en je verwijst altijd met “deze”. Alles wat op een -a eindigt, daar zet je gewoon een enkelvoudig “de” voor. De filter, de meisje, de groene truitje, de media is, enzovoort. Elke pagina bij Nu.nl bevat gemiddeld wel een paar van deze taalinnovaties. En op contaminaties staat een bonus, na drie bonussen een extra ronde, en je mag weer een pagina vullen.
Wat later verkeerde ik in de veronderstelling, dat een vreemdeling, sinds kort en na een korte schriftelijke cursus Nederlands in dienst bij Nu.nl, de spellingscontrole van Word losliet op hetgeen hij zojuist gewrocht had. En het is inmiddels wel bij iedereen bekend, dat de spellingscontrole van Word vooral bijdraagt aan de hoeveelheid fouten. Het leek zo’n goede verklaring.
Maar vandaag, vandaag wist ik het zeker. De berichten worden door Google vertaalt (en als ze oorspronkelijk in Nederlands waren, maak je gewoon een rondje Nederland, Oekraïne, Lapland, China, Nederland) en vervolgens door een toevalsgenerator van lidwoorden, meervoudsvormen, et cetera voorzien.
Nu zou je het standpunt kunnen huldigen, dat het allemaal niet uitmaakt. Misschien is dat zo, maar dan maakt het ook niet meer uit wat je nu(.nl) precies zegt. En maakt het dan ook niet uit of je Nederlands gebruikt. En omdat veel mensen Nu.nl lezen, nemen ook veel mensen die fouten over (want zo zal het vast wel horen). Wie schrift, die blijft. Nou, eigenlijk mag Nu.nl dus niet blijven.
Tijd voor een Jihad; weg met Nu.nl. Gewoon niet meer aanklikken of lezen.