ExpressionEngine forums
Welkom Gast Inloggen Registreer Ledenlijst
Uitgebreid zoeken
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Onthouden? Wachtwoord vergeten?
U bent hier: Home  >  Taalverandering  >  Verloedering en verengelsing  >  Thread

moet Nu.nl worden gemeden als de pest?
ja, het is erg slecht voor je Nederlands 0
het is slecht voor je Nederlands, maar er staat veel waardevolle informatie op 0
zowel de taal als de informatie zijn slecht 0
De Jihad: uitroeien die site! 0
Totaal aantal stemmen: 0
U moet ingelogd zijn om te kunnen stemmen
Jihad tegen Nu.nl

ossaart
Gepost: 01 mei 2012 14:02  
Beginner
Rank
Aantal reacties 2
Lid sinds mei 2012

Vandaag was mijn geduld op.

Ik ben geen purist, maak regelmatig een foutje of wat, laat het schrijven van polemieken graag over aan anderen en begrijp zelfs dat onze taal zich ontwikkelt. Maar jongens, jongens, wat worden er op Nu.nl toch veel irritante fouten neergeschreven.  Een poosje heb ik nog gedacht, dat ik wellicht wat achter begon te lopen, misschien kwam het omdat Nu.nl mogelijk in Amsterdamse contreien zetelt en daar gebruiken ze wel meer woorden anders (en aangezien ze wat minder met de rest van Nederland converseren, laat staan zich er iets aan gelegen laten liggen, krijg je dan snel een afwijking van de zuivere leer).

Zo dacht ik aanvankelijk, gut, tegenwoordig zet je achter alle bijvoeglijke naamwoorden gewoon een -e, altijd “de” ervoor en je verwijst altijd met “deze”. Alles wat op een -a eindigt, daar zet je gewoon een enkelvoudig “de” voor. De filter, de meisje, de groene truitje, de media is, enzovoort. Elke pagina bij Nu.nl bevat gemiddeld wel een paar van deze taalinnovaties. En op contaminaties staat een bonus, na drie bonussen een extra ronde, en je mag weer een pagina vullen.

Wat later verkeerde ik in de veronderstelling, dat een vreemdeling, sinds kort en na een korte schriftelijke cursus Nederlands in dienst bij Nu.nl, de spellingscontrole van Word losliet op hetgeen hij zojuist gewrocht had. En het is inmiddels wel bij iedereen bekend, dat de spellingscontrole van Word vooral bijdraagt aan de hoeveelheid fouten. Het leek zo’n goede verklaring.

Maar vandaag, vandaag wist ik het zeker. De berichten worden door Google vertaalt (en als ze oorspronkelijk in Nederlands waren, maak je gewoon een rondje Nederland, Oekraïne, Lapland, China, Nederland) en vervolgens door een toevalsgenerator van lidwoorden, meervoudsvormen,  et cetera voorzien.

Nu zou je het standpunt kunnen huldigen, dat het allemaal niet uitmaakt. Misschien is dat zo, maar dan maakt het ook niet meer uit wat je nu(.nl) precies zegt. En maakt het dan ook niet uit of je Nederlands gebruikt. En omdat veel mensen Nu.nl lezen, nemen ook veel mensen die fouten over (want zo zal het vast wel horen). Wie schrift, die blijft. Nou, eigenlijk mag Nu.nl dus niet blijven.

Tijd voor een Jihad; weg met Nu.nl. Gewoon niet meer aanklikken of lezen.

Bekijk profiel

Desoxyribonucleinezuur
Gepost: 07 mei 2012 14:59   [ # 1 ]  
Senior lid
RankRankRankRank
Aantal reacties 574
Lid sinds september 2011
ossaart - 01 mei 2012 02:02 PM

Vandaag was mijn geduld op.

Ik ben geen purist, maak regelmatig een foutje of wat, laat het schrijven van polemieken graag over aan anderen en begrijp zelfs dat onze taal zich ontwikkelt. Maar jongens, jongens, wat worden er op Nu.nl toch veel irritante fouten neergeschreven.  Een poosje heb ik nog gedacht, dat ik wellicht wat achter begon te lopen, misschien kwam het omdat Nu.nl mogelijk in Amsterdamse contreien zetelt en daar gebruiken ze wel meer woorden anders (en aangezien ze wat minder met de rest van Nederland converseren, laat staan zich er iets aan gelegen laten liggen, krijg je dan snel een afwijking van de zuivere leer).

Zo dacht ik aanvankelijk, gut, tegenwoordig zet je achter alle bijvoeglijke naamwoorden gewoon een -e, altijd “de” ervoor en je verwijst altijd met “deze”. Alles wat op een -a eindigt, daar zet je gewoon een enkelvoudig “de” voor. De filter, de meisje, de groene truitje, de media is, enzovoort. Elke pagina bij Nu.nl bevat gemiddeld wel een paar van deze taalinnovaties. En op contaminaties staat een bonus, na drie bonussen een extra ronde, en je mag weer een pagina vullen.

Wat later verkeerde ik in de veronderstelling, dat een vreemdeling, sinds kort en na een korte schriftelijke cursus Nederlands in dienst bij Nu.nl, de spellingscontrole van Word losliet op hetgeen hij zojuist gewrocht had. En het is inmiddels wel bij iedereen bekend, dat de spellingscontrole van Word vooral bijdraagt aan de hoeveelheid fouten. Het leek zo’n goede verklaring.

Maar vandaag, vandaag wist ik het zeker. De berichten worden door Google vertaalt (en als ze oorspronkelijk in Nederlands waren, maak je gewoon een rondje Nederland, Oekraïne, Lapland, China, Nederland) en vervolgens door een toevalsgenerator van lidwoorden, meervoudsvormen,  et cetera voorzien.

Nu zou je het standpunt kunnen huldigen, dat het allemaal niet uitmaakt. Misschien is dat zo, maar dan maakt het ook niet meer uit wat je nu(.nl) precies zegt. En maakt het dan ook niet uit of je Nederlands gebruikt. En omdat veel mensen Nu.nl lezen, nemen ook veel mensen die fouten over (want zo zal het vast wel horen). Wie schrift, die blijft. Nou, eigenlijk mag Nu.nl dus niet blijven.

Tijd voor een Jihad; weg met Nu.nl. Gewoon niet meer aanklikken of lezen.

Je hebt zelf een aantal fouten in dit stukje gemaakt. Moet ik nu dit forum niet meer aanklikken of lezen? Moet ik jou niet meer aanklikken of lezen?

Bekijk profiel

IDicoon ipv gravatar
Gepost: 09 november 2012 23:55   [ # 2 ]  
Senior lid
RankRankRankRank
Aantal reacties 842
Lid sinds september 2012
ossaart - 01 mei 2012 02:02 PM

purist, polemieken, irritante, contreien, converseren, gut, innovaties, contaminaties, bonus, enz.

Inderdaad, en dan zwijgen we nog van al deze leenwoorden, die gemakkelijk door Onze Taal kunnen vervangen worden.

Door jou aangespoord ga ik nu toch eens kijken naar Nu.nl. Benieuwd, dat wel.

Handtekening 

Struikelen doe ik zeker !!!

Bekijk profiel

IDicoon ipv gravatar
Gepost: 10 november 2012 00:18   [ # 3 ]  
Senior lid
RankRankRankRank
Aantal reacties 842
Lid sinds september 2012

Tijd voor Nu.nl. Gewoon aanklikken of lezen.

In ieder geval bedankt, want na enkele van de door Onze Taal ingezonden stukjes, overhoeks gelezen te hebben, vind ik dat het meevalt. Ze hanteerden blijkbaar niet veel meer, of minder Frengels dan de anderen. Zeer gewoon,  Algemeen Noord-Nederlands dus, of zeg maar Neder-Frengels. Of zou Laagfranglais beter de juiste toon aangeven?  Aan de linksologen om het uit te zoeken.
Gelukkig streven we allen terug naar Onze Taal, nietwaar?
Hoera voor ons, en weg met weg met ons!
Alle handen aan dek dus!

Handtekening 

Struikelen doe ik zeker !!!

Bekijk profiel

‹‹ Verkeerd gebruik van de klemtoon      Respect ››
Forumstatistieken
Het hoogste aantal bezoekers was 1468, op 14 november 2012 19:03
Totaal aantal geregistreerde leden 2326
Totaal aantal topics: 355
Totaal aantal reacties: 1756
Totaal aantal reacties: 2111
Totaal aantal aangemelde gebruikers: 0
Totaal aantal anonieme gebruikers: 0
Totaal aantal gasten: 122

Nieuwste leden: ,  ,  ,  ,  JodiePott,  mediatheek-klc-sittard@fontys.nl,  ,  anneschepers@live.nl,  , 
Actieve leden: