ExpressionEngine forums
Welkom Gast Inloggen Registreer Ledenlijst
Uitgebreid zoeken
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Onthouden? Wachtwoord vergeten?
U bent hier: Home  >  Tijdschrift Onze Taal  >  Over de inhoud van het nieuwste nummer van Onze Taal  >  Thread

Kan de medeklinker op eigen benen staan?

D. Bakker
Gepost: 09 april 2012 10:46  
Beginner
Rank
Aantal reacties 2
Lid sinds april 2012

Aan het artikel van Berthold van Maris over tussenwerpingen die uit één medeklinker kunnen bestaan kan nog worden toegevoegd: de harde, vaak langgerekt uitgesproken g in de betekenis van ‘nou ja zeg’, ‘tjee’, ‘goh’, etc.: ‘Wist je dat Babette alweer een kind heeft gekregen? - Ggg.’ De variant ‘Tgg’ komt ook voor.

Bekijk profiel

madeleine
Gepost: 14 april 2012 22:38   [ # 1 ]  
Beginner
Rank
Aantal reacties 1
Lid sinds april 2012

Volgens mij bestaat er al wel een aparte naam voor dit ‘t’- woord en heet deze ‘t’-klank in het Surinaams een tjoerie.

Bekijk profiel

D. Bakker
Gepost: 16 april 2012 10:33   [ # 2 ]  
Beginner
Rank
Aantal reacties 2
Lid sinds april 2012

Haha, geweldig!

Bekijk profiel

Desoxyribonucleinezuur
Gepost: 20 april 2012 12:24   [ # 3 ]  
Senior lid
RankRankRankRank
Aantal reacties 581
Lid sinds september 2011
madeleine - 14 april 2012 10:38 PM

Volgens mij bestaat er al wel een aparte naam voor dit ‘t’- woord en heet deze ‘t’-klank in het Surinaams een tjoerie.

Nee, kijk maar:

Tjoerie
Een tjoerie is een Surinaams-nederlands woord voor een expressie van minachting of verontwaardiging. Deze vorm van negatieve expressie of oraal gebaar is dagelijks gebruikelijk in verschillende landen in het Caraïbisch gebied.
[bewerken]Hoe wordt een tjoerie gemaakt?

De klank wordt geproduceerd door de tong tegen het gehemelte te drukken, de lippen te tuiten en vervolgens lucht aan te zuigen.
[bewerken]De tjoerie in andere talen

De Tjoerie is de Surinaams-Nederlandse benaming van deze klank. Op de Franse Antillen is deze expressievorm bekend als “Le tchip”[1]. In het Engelstalig deel van het Caraïbisch gebied staat de tjoerie bekend als Kiss-teeth (KST)[2].

Bekijk profiel

IDicoon ipv gravatar
Gepost: 20 september 2012 19:05   [ # 4 ]  
Senior lid
RankRankRankRank
Aantal reacties 871
Lid sinds september 2012

Kan de medeklinker op eigen benen staan?
Hierop kan een goede oplossing naar het Arabisch verwijzen. Zij hebben een negenentwintig medeklinkers en daardoor zeer goede enkelvoudige karakters voor de nederlandse samenstellingen ch, ng, enz. Ook voor de Engels th, ch, sh, enz. Daaruit blijkt, dat een Vlaming en Nederlander die al deze manieren van uitspreken beheerst, gemakkelijker dan vele anderen, Arabisch kan leren. (niet te verwarren met Noord-Afrikaans, waar Berbers de hoofdmoot en meer de hoofdzaak is, naargelang men meer naar het Westen gaat, vertrekkend vanuit de Tunesische kusten. Dit heeft duidelijk te maken met de geschiedenis van het Arabisch in Noordelijk Africa.
Deze medeklinkers zijn gerangschikt in de volgorde waarin ze gevormd worden, namelijk te beginnen onderaan in de keel, tot vooraan op de lippen. Dus wel veel ordelijker dan onze manier van rangschikken. Aan elke medeklinker kan een klank meegegeven worden, ook zeer mooi en gegrond bedacht.
Omdat de andere antwoorden niet echt verwijzen naar de oorspronkelijk vraag en titel, meende ik toch een goede bijdrage te kunnen leveren.

Handtekening 

Struikelen doe ik zeker !!!

Bekijk profiel

‹‹ Nieuwe serie: iconen van de taalkunde gestopt?      Mijn dialect is mijn moedertaal. Kees van der Zwan, 234-235, 9, 2012 ››
Forumstatistieken
Het hoogste aantal bezoekers was 1468, op 14 november 2012 19:03
Totaal aantal geregistreerde leden 2326
Totaal aantal topics: 366
Totaal aantal reacties: 1795
Totaal aantal reacties: 2161
Totaal aantal aangemelde gebruikers: 0
Totaal aantal anonieme gebruikers: 0
Totaal aantal gasten: 463

Nieuwste leden: ,  ,  ,  ,  ,  ,  ,  ,  , 
Actieve leden: