ExpressionEngine forums
Welkom Gast Inloggen Registreer Ledenlijst
Uitgebreid zoeken
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Onthouden? Wachtwoord vergeten?
U bent hier: Home  >  Spelling, grammatica en wat dies meer zij  >  Spelling  >  Thread

Wel of niet verbinden met een s?

Eddiewallie
Gepost: 02 februari 2012 17:40  
Beginner
Rank
Aantal reacties 1
Lid sinds februari 2012

De controle van overheden met betrekking tot het naleven van wet- en regelgeving noemt met rechtmatigheidcontrole of rechtmatigheidscontrole. Wordt dit woord gespeld met of zonder verbindings s tussen de woorden rechtmatigheid en controle?

Wat zijn de regels hieromtrent?

Bekijk profiel

Amperbroekie
Gepost: 02 februari 2012 18:09   [ # 1 ]  
Lid
RankRankRank
Aantal reacties 82
Lid sinds september 2011

De taaladviesdienst van het Genootschap Onze Taal geeft er een handig advies en goede uitleg over:
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/tussen-s.

Ik zou zelf gaan voor rechtmatigheidscontrole met tussen-s dus: dat vind ik persoonlijk het beste klinken en het komt mij natuurlijker over dan de vorm zonder tussen-s. Daarnaast past het trouwens ook bij de vuistregels en de uitleg bij het taaladvies via bovenstaande link: het eerste lid van de samenstelling eindigt op “-heid”, en een zulke samenstelling vordert dan kennelijk meestal een tussen-s, en er wordt als voorbeeld gegeven dat “kwaliteitscontrole” ook gebruikelijker is dan “kwaliteitcontrole”.

Maar bedenk wel dat beide vormen nochtans juist zijn. Het gaat dus om wat de schrijver/spreker zelf beter vindt klinken.

Bekijk profiel

Desoxyribonucleinezuur
Gepost: 03 februari 2012 03:20   [ # 2 ]  
Senior lid
RankRankRankRank
Aantal reacties 574
Lid sinds september 2011
Amperbroekie - 02 februari 2012 06:09 PM

De taaladviesdienst van het Genootschap Onze Taal geeft er een handig advies en goede uitleg over:
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/tussen-s.

Ik zou zelf gaan voor rechtmatigheidscontrole met tussen-s dus: dat vind ik persoonlijk het beste klinken en het komt mij natuurlijker over dan de vorm zonder tussen-s. Daarnaast past het trouwens ook bij de vuistregels en de uitleg bij het taaladvies via bovenstaande link: het eerste lid van de samenstelling eindigt op “-heid”, en een zulke samenstelling vordert dan kennelijk meestal een tussen-s, en er wordt als voorbeeld gegeven dat “kwaliteitscontrole” ook gebruikelijker is dan “kwaliteitcontrole”.

Maar bedenk wel dat beide vormen nochtans juist zijn. Het gaat dus om wat de schrijver/spreker zelf beter vindt klinken.

Veei woorden om te zeggen “allebei goed”.

Bekijk profiel

‹‹ Groot Dictee 2011      kan iemand mij helpen ››
Forumstatistieken
Het hoogste aantal bezoekers was 1468, op 14 november 2012 19:03
Totaal aantal geregistreerde leden 2332
Totaal aantal topics: 351
Totaal aantal reacties: 1756
Totaal aantal reacties: 2107
Totaal aantal aangemelde gebruikers: 1
Totaal aantal anonieme gebruikers: 1
Totaal aantal gasten: 362

Nieuwste leden: ,  JodiePott,  mediatheek-klc-sittard@fontys.nl,  ,  anneschepers@live.nl,  ,  ,  ,  , 
Actieve leden: Desoxyribonucleinezuur